Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A negyedik

Tessék, csak tessék! Elkészült az első MTV-korosztályoknak szóló sci-fi, ami az outsiderek számára is élvezetes. Mindehhez fogtak pár sorozatos és kisebb filmes arcot, akik elég ismeretlenek ahhoz, hogy bevállaljanak egy közepes költségvetésű sci-fit, mely könyvadaptációként indulna hódító útjára. Könnyen emészthető, előre láthatólag több részesre tervezett filmsorozat vette kezdetét a Pittacus Lore jegyezte A negyedik című kötet-füzérből. Pittacus Lore egyébként álnév, mely mögött Jobie Hughes és James Frey húzódik meg. Kettejük közül Freynek van számottevő filmográfiája, bár 10 éve ő sem jelentkezett semmi érdemlegessel. Leültek hát, írtak pár kötetet Pittacus Lore nevében, aki egy a bolygónkon élő idegenek közül, akik a Lorien nevű bolygóról menekültek, népük utolsó tagjaiként. Pittacus a Lorieni Bölcsek bölcse, aki elmeséli a negyedik történetét, aki a vele utazó őrzővel együtt menekül a mogadoriak elől. Ez az élősködő, fajokat elpusztító nép most épp a Földet kolonizálná, azonban útjukát állják a lorinok, akik emberfeletti képességekkel bírnak s ők az egyetlenek, akik megakadályozhatják terveiket.

A bolygónkon három lorinit már kivégeztek, a történetünk pedig igazán akkor indul el, mikor a negyediket, John Smith-t (Alex Pettyfer) veszik üldözőbe. A gyönyörű tengerparti életet az esős Ohio-ra felcserélő fiú és védelmezője (Timothy Olyphant) szó szerint a Paradicsomba (Paradise) menekülnek, ahol nem csak a fiú fedezi fel képességeit, de feladja az addigi menekvést, hogy szembe nézzen kegyetlen üldözőivel. A háború azonban csak azután lesz igazán releváns, hogy John megismeri a szerelmet Sarah (Dianna Agron) személyében.

Igen, egy fiú, aki a szerelemért a saját életét is kockáztatja. Ennél azonban sokkal ötletesebb sablonhalmazból áll a film. Kiindulásként kapunk egy csapat Supermant, akik bolygónkon húzzák meg magukat, akik az egyedüliek fajtájukból, akik szintén emberfeletti ellenfelekkel és azok "háziállataival" küzdenek a túlélésért. A fényképész hobbival bíró lányt nehéz lenne nem Lana Lang és Lois Lane egyfajta kombinációjaként vizsgálni, de kapunk itt még egy metamorfózisos kimérát, aki Krypto megtestesítője. Bár csúnyán lopott alapokkal állunk szemben, ez a fajta átdolgozás nem az idegesítőbbek közé tartozik. Fogadjuk el, ez egy igazi popcorn-mozi, ami csak azért ilyenkor mutatkozik be, mert a bombaerős nyári blockbusterek ledarálnák ismeretlensége okán.

Alex Pettyfer ugyan minden, csak nem középiskolás, de ezt a kis hibát nézzük is el az amerikai filmművészetnek. Alex ugyan már 5 éve befutottnak számít, hiszen a 001 - Az első bevetés világszerte ismertté tette, de nagyon úgy néz ki, ez a 2011-es esztendő lesz az ő nagy esélye. Majd júliusban mutatják be A szép szörnyeteg című filmjét is, vagyis egy éven belül ő is kétféle arcát mutathatja meg a nézőknek, csakúgy, mint nemrég tette azt Natalie Portman is (Fekete hattyú, Csak szexre kellesz). A mostani televíziós sorozatok egyik leghype-oltabbja, a Glee egyik főszereplője, Dianna Agron szinte dekára ugyanazt az alakítást hozza, mint a sorozatban, sőt: itt is két pasi rivalizálna őérte, ha nem pozícionálták volna csak az új fiú irányába. Mellettük Olyphant nagyjából ugyanazt a badass figurát hozza, mint a Justifiedban, csak most a törvény kicsit másképp áll az ő oldalán, az azonban tény és öröm, hogy több lehetőséget és teret kapott, mint a Die Hard 4.0-ban. Ha 2008-ban a Star Trekben Eric Bana elmaszkírozása volt az egyik legjobb vizuális poén, akkor most Kevin Durand az, aki hasonló cipőben járva dícséretet érdemel. Tény, hogy a hangja elárulja, azonban jó volt látni, ahogy élettel tölti meg a maszkmesterek munkáját.

Aki egy jóféle, MTV-s zenei alapokra építő, követhető, nem agyonmisztifikált, egyszer mindenképp moziban nézős kommersz sci-fire vágyik, az mindenképp látogasson el a mozikban, mert megéri. Ugyan nem a guilty pleasure kategóriája, mert ezt nyugodt szívvel be fogjuk vallani ismerőseinknek, de kell olyan sci-fi is, amely nem a világmegváltó gondolatokra épít, hanem a szórakoztatásra. A rendező D.J. Caruso sok hideget kapott utolsó két filmjéért (Disturbia, Sasszem), most azonban mintha kicsit kevesebb elszántsággal kezdett volna bele a forgatásba. Az azonban mindenképp erény, hogy Shia LaBeouf ezúttal háttérben maradt, erre a filmre tényleg egy maszkulinabb színész kellett.

6/10

0 Tovább

New York, I Love You

A szerelem európai fővárosa, Párizs ihlette 2006-os szkeccsfilmben már megmutatta egy világszerte ismert emblematikus város utcáin és épületeiben zajló mikroközösségi drámákat és eseményeket, most az Újvilág talán legidealisztikusabb városa, New York kapta meg hasonló filmjét - igaz, még 2009-ben. A műfaj a mai mozis közonség előtt szinte ismeretlen, jelene setben ugyanis az apró történetek tucatjait kell tudnia befogadni a nézőnek, ami azért  nem is olyan könnyű feladat. A francia előd kerületenként adott egy-egy történetet az érdeklődőknek, míg az amerikai utód inkább egy laza füzérre felfűzött történet-együttest ad. A szélesvásznon ugyan egyéni vagy családi szerelmi történeteket kapunk, mégis, ezek a sorsok valahogy csatolva vannak egy következő szálhoz. Olyan ez, mint megannyi üveggyolyó egymás mellett a földre téve, ahol mindegyik golyóban egy-egy ihletett gondolat található, mely önmagában is értelmezhető, de ha figyelembe vesszük, hogy ezek a golyók egymáshoz is érnek, akkor rögtön egy nagyobb perspektívát és összetettebb gondolatsort kapunk. Igaz ugyan, hogy bonyolultabb és szorosabbra szőtt kapcsolati háló vár minket az alkotásban, melynek alapjárata romantikusabbra és direktebb üzenetekre van hangolva az európai változathoz képest, de cseppet sem rosszabb változat. Igaz ugyan, hogy feleannyi rendező feleannyi története elevenedik meg a vásznon, de külön izgalommal tölti el a nézőt, hogy az újfent látott szereplőknek megkeresse a helyét ebben a szőttesben.

A tömeges alkotói jelenlét miatt felesleges külön kiemelni bárkit is, mert csak kihagyna valakit az ember, most 3 bekezdésen keresztül meg nem sok olvasót érdekelne a nevek listázása. Sokkal könnyebb a mozaiktörténetek közül felelevenítei párat. A filmzenét szerző fiatal fiú a főnöke asszisztensének hangjába lesz szerelmes, majd a lányba magába. A piti tolvaj legutóbbi áldozata nem más, mint az utcán kinézett és a bárban megismerni próbált lány szeretője, aki nagyobb tolvaj, mint ő. A hászid zsidó gyémántkereskedő lány vallási elkötelezettségből megy férjhez a kiválasztott férfihez, mikor egy másik gyémántkereskedőbe szerelmes és róla fantáziál az esküvőn. A szalagavató előtt elhagyott srác a gyógyszerésze tolószékes lányát viszi el a bálra, akivel felejthetetlen éjszakát tölt a parkban. A bárban megismerkedő pár egyéjszakás kalandja érzelmek egész sorát szítja fel a vágyak mellett. Az afro-amerikai táncos a kislányával játszik a parkban, míg mindenki csak a papusának (pasi dadus) nézi, a gyermek anyja pedig egy öltönyös férfival együtt neveli a lányt. A francia díva a megszokott hoteljébe tér vissza, ahol vonzódni kezd a fogyatékos londínerhez, aki talán nem is az, akinek hiszi. Az étterem előtt cigiző férfi és nő beszélgetése nem csak a szexuális vonzerő erőpróbája, hanem egyfajta játszadozás kelléke is. A szintúgy az étterem előtt cigiző másik férfi és nő megismerkedése azonban már csak a verbalitás szintjén mozog, ahol a férfi lesz az áldozat.

Megannyi apró kis esemény, amelyek egy nyolcmilliós nagyváros utcáin zajlanak. Egyéni drámák és fellobbanások, melyek nem kerülhetik ki egymást. Mint egy gejzírmező, ahol a vízpára összeér, netán még keveredik is. Mindez ismert és kevésbé ismet színészek tolmácsolásában, az eddig inkább pezsgéséről híres nagyváros mozaikszerű tablóképe kevésbé enged barangolni a város nevezetességei közt, mégis elhangzik egy-két örökérvényű mondat. A díva szerepében Julie Christie szájából hangzik el:

"Ez az egyik dolog, amit a legjobban szeretek New Yorkban. Mindenki valahonnan máshonnan jött ide."

7/10

0 Tovább

Gagyi Mami - Mint két tojás

Trilógiává lett a fekete FBI-ügynök beépülési módszere. Igen, csak a módszer, mert a történetek nem kötődnek szervesen egymáshoz. A kövér nagymama álcája mögé bújtatott, cseppet sem PC-poénok sora most egy kicsit átlagosabb és élvezetesebb külsőt kapott, egy bentlakásos, lányoknak fenntartott művészeti középiskola adja a kereteket a történethez. Hogy miért pont az afro-amerikai férfi színészek éreznek mostanság késztetést a beöltözésre, annak gender-specifikus okai lehetnek, de tény: a Wayans-tesók és Tyler Perry Médea-életművén túl most már Martin Lawrence is nyugodt szívvel kategorizálható ebben a műfajban.

A beépülő ügynök figurájának ennyire sarkos megoldása üdítő ugyan elsőre, ismerős második nézésre is, azonban harmadjára mindenképp fokozni kell a tempót. Mindehhez nincs másra szükség, mint egy bevállalós afro-amerikai színészre, aki már korábban bizonyított a kényes szerepekben. Ez lenne Brandon T. Jackson, aki a Trópusi vihar meleg rapsztárjaként számos ideáltipikus sablont figurázott ki. Most a feltörekvő kamasz zenész karakterében kell a műhájat és cickókat magára aggatnia, hogy Lawrence partnereként megnyerje a nézők szimpátiáját. A zenész mostohagyermek rapsztári karrierről álmodozik, a mostohaapuka viszont a neves egyetem részére kiállított csekkekről. Kettejük álmainak ütközése mellett még egy felbőszített kelet-európai bűnöző is a történet kovácsa, aki a fiút, mint a gyilkosság szemtanúját szeretné minél előbb hidegre tenni. A legbiztosabb megoldásként a bentlakásos lánysulit választják búvóhelyként, ahol egy terhelő bizonyítékokkal teli pendrive-ot is elő kell keríteni. Nem maradat ki a love story, a teste lány gúnyájában szerencsétlenkedő kamaszfiú így is szerelembe esik a lánysuli egyik üdvöskéjével, aki azonban teljesen másként látja, mint ő saját magát - már a férfiúi énjét.

Az afro-amerikai közösség közt nagy népszerűségnek örvendő Tyler Perry színész-rendező életműve épül az általa alakított női figurára, Médeára. Ott azonban egy a film elejétől a végéig nőnek tekintett foguráról van szó - emellett a rendező rengeteg fricskát kap vélt homoszexuálisa miatt. Még A kertvárosi gettó című animációs sorozat is egy teljes részt szentelt az ő lejáratásának. Ennél ugyan kisebbfokú a filmes és pletykalapi jelentősége Lawrence beöltözésének, összességében anyagilag pedig legalább annyira sikeres, sőt: világszerte sikeresebb a Gagyi Mami sorozat, már csak a felvállalt keresztény tanmesék hiányából fakadóan.

Lawrence kicsit megfáradhatott a műháj viselésében, mert elég mattul fest a vásznon Jacksonhoz képest. A fiatal sztár magához ragadja a jeleneteket, mind a két nem külsőségeiben jól tud érvényesülni. Igaz, hozzá életkorban is közelebb van a történet, ami egy jófajta High School Musical-beöntés a sablonos sztoriba. Nem nyálasak a dalok, mert igen, vannak benne, elvégre művészeti suliról van szó, a legfilmképesebb művészeti ág pedig a zene (következtetés lezárva). Az egyik legjobb duett pedig, amit az utóbbi évek filmvásznas megjelenéseiben látható, Jackson és partnere, a Haley-t alakító Jessica Lucashoz köthető.

Ahogy megvédtem az Utódomra ütököt a nagy átlagban negatív kritikák esetében, úgy jelen esetben is az alkotás várhatóan negatív hazai kritikusi fogadtatása ellen emelek szót. Kellenek az ilyen, kicsit kínos, kicsit guilty pleasure-filmek, melyekről nem számolunk be a haveroknak, de titkon megnézzük a moziban. És ha már trilógia, mostanság rebesgetik, Lawrence elkezdte rágni Will Smith fülét, hogy legyen Bad Boys 3! Na, kinek nem tetszik ezek után a dolog?

5/10

0 Tovább

A félszemű

Erőteljes a különbség a fikció és a realitás között. Most éppenséggel a bűnüldöző hatóságok ábrázolása terén érdemes ezt az állítást alkalmazni. A filmművészet csak úgy hemzseg az alkoholista és kábítószer-gondokkal küszködő rendőrök figuráitól, míg a valóságban egy ilyen szintű probléma minimum lefokozással, de inkább a testülettől való elbocsátással végződik. Ezzel párhuzamosan érdemes megnézni a főszereplő Jeff Bridges ittas alakításait, főleg, hogy az utóbbiakért Oscar-díj és jelölés is járt. Ha pedig a Coen-fivérek kamera mögé állnak, biztos a díjátadós jelenlét. Ilyen állandó kitételek mellett nem csoda, ha egy kicsit kevésbé zseniális Coen Brothers-film is ott végzi, ahol, főleg akkor, ha az oly szépen eltemetett westernt keltik új életre, pontosabban erősítik a feltámasztók táborát. A még ma is élő Charles Portis regényét adaptáló Coenék egy már létező filmadapt után vállalkoztak egy inkább regényalapú alkotás filmre vitelével, mely ugyan komorságában vagy könnyed ironikus mivoltában elmarad korábbi filmjeiktől, de szinte már a vadnyugat szagát árasztó westernként nagyszerűen muzsikál.

Mattie Ross (Hailee Steinfeld) 14 éves lány, aki bosszút akar állni apja gyilkosán. A tettes, Tom Cheney (Josh Brolin) szökésben van, így a lány kénytelen felfogadni egy hatósági embert, akinek társaságában nyomára akadhat az indián területekre menekült gyilkosnak. A hírhedt rendőrbírót, Rooster Cogburnt (Jeff Bridges) bízza meg a feladattal, aki még a lányt is hátrahagyná, hogy ne legyen az úrjában. Eközben csatlakozik hozzájuk egy Texas Ranger is La Beouf (Matt Damon) személyében, aki egy szenátor meggyilkolása miatt üldözi Cheney-t. A kis csapat szövetséges hajtóvadászata azonban előbb a belső feszültségek mentén repedezik meg, majd a szerzett valós sérülések távolítják el őket egymástól még jobban.

Coenék ugyan ízesen tradícionális vadnyugati drámát tettek le az asztalra, mégsem jön az a fajta katarzis, ami az ő filmjeiket kíséri. Se a műfaji sablonokat nem értelmezik újra, se a színészek imázsát nem rombolják le a megformált karakter stílusával. Egész egyszerűen leforgattak egy westernt, mely ugyan így is a mezőny erősebb felében tanyázik, de pont tőlük kicsit kevésnek érződik. Hiába van itt két Oscar-díjas és két Oscar-jelölt színész, ha egész egyszerűen a történet az, ami a film legkevésbé coeni adaléka. Brolin és Bridges újfent zseniális, ahogy a figurák bőrébe bújnak, Damon végre egy sikeres westernt tett le az asztalra, mely bővíti a repertoárt, de a legfontosabb, Steinfeld kisasszony személyében egy új tehetséget mutattak be Hollywoodnak, emelve az egekig a hölgyet. Mégis, hiába a négy színész, sőt, mellettük még pár emlékezetes mellékszereplő, ha a sztori, ami egy Coen-filmben messzemenőkig abszurd, itt egyértelműen csak adaptáció. Hiába a 10 Oscar-jelölés, az eddigi favoritok nem gyengültek az új Coen-filmtől, csak kaptak egy méltó, de legyőzhető vetélytársat, még ha a 10 jelölés több is, mint reális.

7/10

0 Tovább

Szegedi moziműsor 2011.02.17. - 02.23.

 

New York I Love You 19:30
Scott Pilgrim a világ ellen 20h
Tamara Drewe 20:30
Gnómeó és Júlia 3D 15:30, 18:30, 19-20. 10h is
Gulliver utazásai 3D 17h
Párterápia 17-20. 18:15
Szerelem és más drogok 16h
Szerelmek háza 17:30

 

 

 

A félszemű 13h, 15:15, 17:30, 19:45, 18-19. 22h, 19-20. 10:45 is
A negyedik 13:15, 15:30, 17:45, 20h, 18-19. 22:15, 19-20. 11h is
Gagyi Mami: Mint két tojás 13:30, 15:45, 18h, 20:15, 18-19. 22:15, 19-20. 11:15 is
A dilemma 17:15, 19:30, 18-19. 21:45, 19-20. 12:15 is
A következő három nap 17:15, 19:45, 18-19. 22:15 is
Aranyhaj és a nagy gubanc 3D 15h, 19-20. 11h is
Az utazó 14:30, 18-19. 22:30 is
Boszorkányvadászat 14h, 20:30, 18-19. 22:30, 19-20. 10h is
Csak szexre kellesz 16h, 18:15, 20:30, 18-19. 22:30, 19-20. 12h is
Gnómeó és Júlia

16:30, 19-20. 10:45, 12:30

3D: 13:30, 15:15, 17h, 18:45, 19-20. 10h, 11:45

Gulliver utazásai 3D 14h, 16h, 18h, 20h, 19-20. 10h, 12h is
Narnia Krónikái 3 - A Hajnalvándor útja 3D 13h
Párizsból szeretettel 18:30
Szerelem és más drogok 20:15
TRON: Örökség 3D 18-19. 22h
Üvegtigris 3 14:45, 19-20. 10h is

 

 

 

Biciklitolvajok 17. 21h, 19-20., 22-23. 19h
Social Network - A közösségi háló 17. 19h, 18-23. 21h
Veszett a világ 17. 15:30
0 Tovább

MÁV-hogyan tovább?

A FIDESZ nagy átalakítások egész sorát igyekszik véghez vinni. Most nem a tervezetek milyenségét szeretném firtatni, hanem egy olyan területre fókuszálnék, ami évtizedek óta csak adóforintok sok száz milliárdjának temetője, mely köztudottan adósságokat termel és botrányos szolgáltatásokat nyújt. A Magyar Államvasutak Zrt. puszta léte és működése hibákra épül és ezeket generálja újra. Olyan ez, mint tésztaszűrővel lapátolni a vizet egy medencéből: valahogy sosem érünk a végére. Hiába vannak hangzatos ígéretek, netán ígéretes fejlesztési tervek az asztalokon, azok igazából sosem hozzák meg a kívánt eredményt. De vegyük csak szépen sorba.

A több tízezer alkalmazottal rendelkező cég szinte monopol-helyzetben van (leszámítva a GYSEV hatáskörébe tartozó területet), ennek és az állami tulajdonlásnak köszönhetően pedig csak lebeg a levegőbe az egész szervezet. Ideje lenne itthon beismerni, hogy az állam rossz gazdálkodó bizonyos esetekben, nem csak amiatt, hogy nem a piaci viszonyokra reagál, hanem amiatt is, mert a valóságtól elrugaszkodott helyzetből vizsgálja a reform-kérdéseket is. Egy olyan céget megreformálni, melynek az újításai ágazati reformokat is jelentene, egyszerűen lehetetlen "vérontás" nélkül. Nem lehet úgy megszorítani és spórolni, hogy közben a közüzemi költségek és a munkabérek terén is folyamatos emelésekkel kell számolni. Ma úgy néz ki, a jegybevételek csak a töredékét jelentik a működési költségeknek, máskülönben nem lenne ekkora igény az állami pénzek sokadszori felhasználására. 2010. november 23-ai záráskor 289 milliárd forintos adósságállománnyal rendelkezett, mely a működési költségeken felül terheli az államkasszát. Ilyen pénzösszeg esetében pedig már a költségvetést is veszélyeztető állami cégről beszélünk, mely lényegében profit nélkül működik, szemben a MOL-lal. Igaz, még novemberben 31 milliárd forintnyi extra keretet szavazott meg a parlament a MÁV mellett a VOLÁNnak is, de egész egyszerűen nem működtethető a végtelenségig ez a fajta emelési módszer.

A megoldás, mint sok más esetben, a privatizálás... lenne, ha az nem lenne teljességgel elfogadhatatlan a kormány számára. Ennél sokkal célravezetőbb lenne egy 51 %-ban állami tulajdonban maradó cég létrehozása. Igen, létrehozás, mert a MÁV a mai keretei között nem finanszírozható tovább. Nem engedheti meg egyik magyar kormány sem, hogy ilyen szintű veszteségeket termelő cégbe temessék a pénzt. A mostani cég nevében a hitelezők beleegyezésével csődöt kell jelenteni (aki hitelezőként még bizakodik, hogy viszontlátja a pénzt, az sürgősen keressen fel egy orvost), új céget kell létrehozni, mely már piaci szereplők bevonásával hatékonyabban szervezi meg a távolsági közlekedést. Igaz, ez minden valószínűség szerint a jegyárak emelkedésével járhat, azonban nézzük meg, országos szinten milyen fejlődés tapasztalható az elmúlt 10 év áremelkedései után. Ennyi idő alatt a jegyárak minimum megduplázódtak, a kedvezmények csökkentek: a diákok 67%-os kedvezménye mára már csak 50%-os, mégis ők a legnagyobb és állandó, bár folyton változó fogyasztói kör. A vasút a tényleges célorientáltságon kívül semmit sem tud kínálni, piaci szereplőként halott cégről van szó, mely semmilyen mértékben nem tud alkalmazkodni az igényekhez. A szárnyvonalak bezárását legalább egyéves monitorozás után lenne csak érdemes felülvizsgálni: nem szabad, hogy az államot, mint gazdát a gőg vezesse, mert az csak a legatyásodáshoz vezet.

A gazdasági válság egyik nagy tanulsága a racionalitás mellett a józan ítélőképesség meglétének szükségessége, hiszen bebizonyosodott, se a piac, se az állam nem tud önmagában helyt állni. Kellenek a kölcsönhatások, az együttműködés, mert se az állami, se a piaci rendszerszemlélet nem jelenti az ideális választást egy ilyen méretű cég esetében. Arról nem is beszélve, hogy a dolgozóknak is fel kell készülniük, hogy létszám-leépítés várható. A magas működési költségekhez egyértelműen az irreális bértömeg is hozzájárul. Azonban azt is tudatosítani kell az emberekben, hogy ez a szűkös működési idő csak ideiglenes, hiszen amint felpezsdül a cég működése, netán még profitot is termel, akkor ismételten el lehet kezdeni feltölteni a dolgozói létszámot. Ez pedig ismételten politikai kommunikációs kérdés, melynek terén az utóbbi időben hadilábakon álltak, nem csak a a baloldali kormányokról szólva. Arról nem beszélve, hogy egy ilyen döntéshez hosszútávú ágazati fejlesztések és tervek szükségesek, melyek évtizedes távlatokban gondolkodnak.

0 Tovább

64. BAFTA-díjátadó - győztesek

Átadták a Brit Filmakadémia díjait. Senkit sem lephet meg a tény, A király beszéde hazai pályán tarolt, a 14 jelölésének felét, hetet vághatott zsebre. Az eddigi fix pont, Colin Firth főszereplői díja mellett mind a két mellékszereplő (Geoffrey Rush és Helena Bonham-Carter) öregbíthette érdemeit. A női főszereplői mezőnyben toronymagas esélyes Natalie Portman vette át a kis aranymaszkot, így az arany glóbusz mellől már csak az aranyember hiányzik. Mint a díjátadóknak általában, a nagy vesztese most sem más, mint Christopher Nolan az Eredettel, a Golden Globe után ismét csak a technikai díjak között említették az alkotást. Fincher a Facebook-filmmel elérte a BAFTA-t is, ahogy Aaron Sorkin is. A legjobb elsőfilmes mezőnyben a már általam is említett Four Lions nyert, erősítve a polkorrektség elavultságát.

A legjobb idegennyelvű film A tetovált lány lett, mely erős mezőnyben diadalmaskodott, tovább bővítve a kategória sokszínűségét. Ami továbbra is szomorú és egyhangú, ugyanúgy, mint  A közösségi háló esetében, a Toy Story újabb díja. Nem érdemtelenül nyerhetett megint, mert jó film az animációs mezőnyben, csak éppenséggel ott van az Így neveld a sárkányodat, mely újdonságával és ötleteivel lekörözte a most érzelgősségben erősítő játékokat.

 

Legjobb film

A király beszéde

 

Legjobb brit film

A király beszéde

 

Legjobb elsőfilmes brit író, producer vagy rendező

Four Lions - Chris Morris

 

Legjobb rendező

David Fincher - A közösségi háló

 

Legjobb eredeti forgatókönyv

David Seidler - A király beszéde

 

Legjobb adaptált forgatókönyv

Aaron Sorkin - A közösségi háló

 

Legjobb nem angol nyelvű film

A tetovált lány

 

Legjobb animációs film

Toy Story 3

 

Legjobb színész

Colin Firth - A király beszéde

 

Legjobb színésznő

Natalie Portman - Fekete hattyú

 

Legjobb férfi mellékszereplő

Geoffrey Rush - A király beszéde

 

Legjobb női mellékszereplő

Helena Bonham Carter - A király beszéde

 

Legjobb filmzene

A király beszéde - Alexandre Desplat

 

Legjobb operatőr

Roger Deakins - A félszemű

 

Legjobb vágás

A közösségi háló - Angus Wall, Kirk Baxter

 

Legjobb díszlet

Eredet - Guy Hendrix Dyas, Larrsy Dias, Doug Mowat

 

Legjobb kosztüm

Alice Csodaországban - Colleen Atwood

 

Legjobb hang

Eredet

 

Legjobb speciális vizuális effektek

Eredet

 

Legjobb smink és haj

Alice Csodaországban

 

Legjobb animációs rövidfilm

The Eagleman Stag - Michael Please

 

Legjobb rövidfilm

Until the River Runs Red

 

Orange Rising

Tom Hardy

0 Tovább

Gnómeó és Júlia 3D

Ó, Gnómeó, miért vagy te Rómeó-klón? Miért hagytad, hogy Shakespeare nyomán animált kerti törpék ellenségeskedésévé silányítsák a legismertebb szerelmi történetet? Értem én, hogy van az a pénz, amiért lefekszik a kreatív elme a producereknél. Azt is értem, hogy ebben a formában még nem mesélték el a szembenálló családok, Capuleték és Montaguék ősi viszályát. Már csak azt nem értem, hogy miért kell minden egyes animációs filmet 3D-ben elkészíteni, mert jelen esetben cseppnyi, de szó szerint cseppnyi pozitívumot nem adott, sőt! Észrevehetnék a tisztelt gyártók, hogy a 3D-vel az animáció nagyon sokat veszít a részleteiből, a felbontásból, a képi világából.

Egymás melletti két kertben élnek a kékek és a pirosak. Ősi ellenségek, már senki sem emlékszik, miért robbant ki a viszály a két fél között. Egy éjjel azonban a kék herceg, Gnómeó és a piros hercegnő, Júlia összetalálkoznak és egymásba szeretnek, mielőtt megtudnák, melyikük kihez tartozik. A szerelmesek nem csak egymás ellenállásával, hanem a többi törpe közt dúló ellenségeskedéssel meg kell vívniuk.

A klasszikus shakespeare-i történet teljes egészében visszaköszön, ami kis mértékben jelent csak pozitívumot. Ahogy rögtön a színpadi bevezetőben elhangzik, az alkotók is tisztában vannak a spanyol viasz hiányával, a sokadik adaptáció tényével, azonban bíznak az újfajta megközelítés sikerében. Kár volt. Nagyjából az az ember érzése, mint az Alfa és Omega című animációs alkotásnál. Jobb lett volna érlelni még az alkotást. Van egy kisebbfajta hátrányuk a Disney-vel és még nagyobb a Pixarral szemben, az animációs téren eddig háttérbe húzódó stúdiók mind életet lehellnének saját alvállalataikba.

Nem akarom sokat szapulni a filmet, az egyéni ízlés dolga, hogy bejön-e egy alkotás vagy sem. Szakmai szempontokat figyelembe véve pedig nem csak az újdonság varázsa hiányzik, hanem a dramaturgiai érzék, emellett a kissé gyengére sikerült zenei oldal is komoly negatívuma a filmnek. Nem tagadom, bennem is él a gyermek, akinek jólesik animációkat nézni, de ezalatt elálmosodtam, sőt, egy ponton be is aludtam, de a következő hangrobaj fel is ébresztett. A moziban egy ikerlányos anyuka is volt a gyermekeivel, de szinte csak az anyukát hallottam nevetni, a gyerekek inkább az előzetesek során, a Rio és a Rango alatt többet kacagtak. Ez azért komoly értékmérő, ha a célközönség tagjai nem értik, ami elhangzik. Szóviccek, helyzetek terén nem szűkölködik az alkotás, a készítők öszvér-szándékai azonban alulmaradtak a nagy igyekezetben.

5/10

0 Tovább

Csak szexre kellesz

Ádám és Emma egymásra találásának története.

A mai, diszfunkciós párkapcsolati időkben filmet forgatni egy ma már majdhogynem klasszikus becsajozásról/pasizásról, az cseppet sem rendhagyó. A szinglifilmek, élükön a Szex és New Yorkkal, mint a téma legismertebb brandje, másra sem építenek, mint hogy fuckbuddies-ból (dugócimborákból) hogyan tör elő az érzelem és lesznek majdan egymáséi, hónapok és évek távlatából. Mindezt az Oscarra jelölt Natalie Portman és Ashton Kutcher főszereplésével, Ivan Reitman rendezésében. Aki nem ismerné a rendezőt, Szellemirtók 1-2, Evolúció, vagy a részletekre fogékonyabbaknak: fia, Jason az Egek ura rendezője (4 Oscar-jelölés). Emellett még a kis költségvetés és az amerikai forgalmazásban R kategóriába, csak felnőtteknek besorolt film stílusa az, ami megörvendeztetheti a nézőket. Igaz, aki látott egy VV4-összefoglalót, nagyjából látta a film pikánsabb jeleneteit is, a szóhasználat pedig magasan felülmúlja a magyar valóságshow színvonalát.

Emma (Portman) és Adam (Kutcher) már 15 évvel ezelőtt összefutnak egy nyári táborban, de egyéjszakás beszélgetős kalandjuk folytatására 10 évet kell várni, amikor az egyetemen futnak össze: Emma apja temetésére utazik haza, a ceremónia előtti éjszaka pedig megkéri Adamet, menjen el vele egy kis semmiségre. A temetésen sárga pulcsiban pózoló srác újabb 5 évre eltűnik a lány szeme elől, majd már dolgozó emberként futnak össze. Adam magánélete romokban, exbarátnőjével apja, a híres színész (Kevin Kline) kavar, a srác asszisztens egy gimis sorozatnál, míg a lány rezidensi éveit tölti a kórházban. Egy részeg éjszakán Adam átmegy alányhoz, majd a reggeli szex megváltoztatja az életüket. Dugócimbik lesznek, azonban kis tanulságként lassan rájönnek, ennél többet akarnak a másiktól. A film igazi vezérfonala a pár egymásra találása, az, hogy milyen utat jár be két ember, hogy nem csak a szexet, de az érzelmeket is felvállalja a másik előtt.

Reitman rendezése igazán szórakoztató (cameo a sorozat rendezőjeként!), jó volt látni, hogy Portmannek megvan a komika énje is, míg Kutcher semmi mást nem hoz, csak a tőle szokásosat, bár az a minimális extra bőségesen megéri: az apafigura Kline-hoz fűződő ambivalens viszonya okán fellépő mazochista cselekedetei egyenesen szórakoztatóak. A már említett Kline és az exbarátnő pont annyira idegesítő, amennyire hollywoodi: felszínes, érdekeken alapuló személyiségük csak alig tud engedni az érzelmeknek. A kategorizálást egyértelműen a prűd amerikai korhatárbizottság számlájára kell írni, a film mai viszonylatokban gyerekcipőben járó vulgaritásán kívül elhanyagolható vizuális indoklás található a legfelsőbb kategóriába soroláshoz. Ami hátránya a filmnek, a baráti köröket viszonylag ritkán láthatjuk, pedig a Hétmérföldes szerelemben is ők hozták az igazán nagy poénokat. Ezek szegényes időkeretének köszönhetően sem gyenge a film, csak láttunk már erőteljesebb megvalósítást.

Portman nem égett akkorát a drámai szerep előtt, mint tette azt tavaly Bullock az Oscar előtt, de láttuk már őt ennél jóval keményebb helyzetben is (Saturday Night Live).

7/10

0 Tovább

Szegedi moziműsor 2011.02.10. - 02.16.

 

Fényes csillag 16h, 18:15, 20:30
Gnómeó és Júlia 3D 15:30, 18:30, 13. 10h is
Metropolitan Live - John Adams: Nixon Kínában 12. 19h
New York, I Love You 14-17. 20h
Szerelmek háza 19:30
Gulliver utazásai 3D 17h
Nász-ajánlat 14-16. 18:15
Szerelem és más drogok 17:30, 11., 13. 20h is

 

 

Csak szexre kellesz 13:30, 15:45, 18h, 20:15, 11-12. 22:30, 12-13. 11:15 is
Gnómeó és Júlia

13:30, 15:15, 17h, 18:45, 12-13. 10h, 11:45 is

3D: 14:15, 16h, 17:45, 19:30, 11-12. 21:15, 12-13. 10:45, 12:30 is

Aranyhaj és a nagy gubanc 3D 15:15, 12-13. 11h is
Arthur 3 - A világok harca 12-13. 10h
Boszorkányvadászat 14:15, 18:15, 11-12. 22:30, 12-13. 10:15 is
A dilemma 15:30, 17:45, 20h, 11-12. 22:15, 12-13. 11h is
Gulliver utazásai 3D 14h, 16h, 18h, 20h, 11-12. 22h, 12-13. 10h, 12h is
Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. rész 14:30
A következő három nap 17:15, 19:45, 11-12. 22:15, 12-13. 12h
Narnia krónikái 3 - A Hajnalvándor útja 13h
Párizsból szeretettel 16:15, 20:30, 12-13. 12:15
Rohanás 11-12. 22:30
Szerelem és más drogok 16h, 20:15, 12-13. 11:15 is
TRON: Örökség 3D 19:45
Az utazó 13:45, 18:15, 11-12. 22:30 is, 12-13. csak 16h
Üvegtigris 3 20:30
Zöld darázs 3D 17:30, 11-12. 22:15 is

 

 

 

Szerelmek háza 10-11. 19h, 14-16. 21h
Üvegtigris 3 10-11. 21h, 15-16. 19h
0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek