Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A harcos

Ismételten csak a vidék vesztett. Ahogy A király beszéde, a Fekete hattyú esetében, úgy a díjátadók egyik nagy kedvence, A harcos is szinte csak fővárosi premierekkel kezdett (kivéve a székesfehárvári mozi, de volt koronázóvárosként tekinthető fővárosnak). A legtöbb mellékszereplői díj tulajdonosaként azonban nem a filmnek van miért szégyenkeznie, csak a hazai forgalmazójának. Lássuk azonban inkább a film erényeit.

Igazi Rocky-film, melyben azonban nem a bunyók töltik ki a játékidő nagy részét, hanem a nagybetűs CSALÁDI DRÁMA. Adott egy anya (Melissa Leo), két férjtől származó jó néhány gyermeke, akik közül csak a két fiú, Dicky (Christian Bale) és Micky (Mark Wahlberg) számít tehetségesnek, igaz csak boksz terén. Míg Dicky az igazi klasszissá válás előtt inkább a crack rabja lesz, addig Micky anyja és féltestvére árnyékában csak tucatrangú és általában elkent szájú bunyósként tengeti életét. Jön azonban a fordulópont, míg Micky egy lánnyal megismerkedve növeszt tököt a családi lelejmolással szemben, addig Dicky a börtön rácsai mögött értelmezheti át a cseppet sem hasznosan töltött drogos éveit. Kettejük megromlott viszonyát azonban csak az őszinteség tudja helyrehozni, melynek köszönhetően a junkie-ból edzővé előlépő Dicky világbajnoki címhez segíti öccsét.

Sportdrámák közül az egyik legnagyobb emberi csatát is láthatjuk a vásznon, de hogy kinek köszönhetően, az esztétikai és szimbolikai értelmezés kérdése, ami egyben a Ki a nagyobb harcos? kérdésre is választ adhat - igaz, többfélét is. A drogfüggő testvér harcát saját gyengeségeivel szemben, legyőzve saját egóját, hogy öccse törekvéseit szolgálja? Vagy a mindig háttérbe szorított fiatalabb fiú felemelkedésének története, ahol az elnyomó anya és báty ellenére is világbajnoká lehetsz? Ha csak a színészi alakításokat nézzük, akkor Bale a nagyobb harcos, nem csak a leadott súly miatt, egész alakítása az ambivalencia, a drogfogyasztás ábrázolásának skizoid mellékhatásai mellett. Mellé csak a szintén megosztó karakterű és akaratos édesanya szerepében Leo nőhet csak fel, nem is csoda, hogy mindketten megnyerték, amit csak lehetett - mellettük Marky Mark csak egy erősen közepes színész(nek tűnik). Arról nem beszélve, hogy a 7 Oscar-jelölésből a két reálisan megnyerhetőt el is happolták a vetélytársak elől. Robert Downey Jr. még műfeketeként a Trópusi viharban elnyomta nekünk: nyomasd a kretént, és jön Oscar-bátya!, most kibővíthető azzal, hogy Fogyj annyit, mint Christian Bale!. Igaz, nem az első alkalommal tette ezt, de ez a 21. századi method actor nem először sütkérezhet a kritikai napfényben, de talán most éri a leginkább.

David O. Russell rendező a Sivatagi cápák után újra nagy sikert ért el Mark Wahlberggel, de megint nem (csak) Wahlbergnek köszönhetően. Kis költségvetése ellenére bőséges anyagi siker a film, szakmai eredményeiről nem is beszélve. Karrierje műfajingadozó jellegéből fakadóan kíváncsian várom, a következő filmje, ami ezúttal vígjáték, vajon hozza-e a msotani elvárások színvonalát.

A nagy sportfilmek jellemzője, hogy évente újra elővesszük és megnézzük, hogy erősödjön tőle kicsit önbizalmunk, hogy átlendítsen a fárasztó edzések monotonitásán, ha netán halványulna a kitűzött cél a láthatár szélén. Úgy érzem, A harcos többször is elő fog kerülni az évek során, de nem a sportolói, hanem az emberi diadal okán.

9/10

0 Tovább

Oscar-gondok

Azért a címválasztás, mert ez így talán egységesebb, mintha igyekeznék pro és kontra felsorolásokat vagy kijelentéseket tenni, hiszen a jó dolgokkal is lehetnek problémák. Most a 83. Oscar-gálát tekintem át, na nem kategóriánként, nem a győzteseket és a nagy veszteseket felsorolandó, mert az nem lenne önmagában érdekes.

A díjak átlagát nézve nagyon kiegyensúlyozott eredményt kaptunk. Négy-négy szobrocska A király beszéde és az Eredet tarsolyában, hárommal gazdagodott A közösségi háló, 2-2 díjat kapott A harcos, a Toy Story 3 és az Alice Csodaországban, valamint egy díjat a Fekete hattyú. Ebből is látszik, idén nagyon kiegyensúlyozott képet igyekezett magáról kialakítani az Amerikai Filmművészeti Akadémia, nem estek abba a hibába, mint a Brit Filmakadémia tette: a hét díjjal ott A király beszéde rommá nyerte magát, nagyon egyoldalúvá téve a versengést. Ez a fajta egalitárius módszer azért sem feltétlenül baráti, mert egy-egy film nem feltétlenül abban a kategóriában diadalmaskodott, amiben erős volt: az Eredet csak a látványvilágára és a hangok terén nyert, míg az utóbbi években megszokott underdog győztes a legjobb filmek terén esélytelen volt, mert hiába kis film A király beszéde vagy A közösségi háló, olyan hype és díjeső van már mögötte, hogy a díjazásuk így is mainstream megoldás.

A társ-házigazdákra nem lehet panaszunk, az Oscar bántóan polkorrekt világlátása és működése mellé még így is erőn felül teljesítettek, bár tény, sokkal többet vártak az emberek James Francótól, mint a női ruhába bújás. Mellette Anne Hathaway igazi díva volt, meg is leckéztette a két évvel ezelőtti gála házigazdáját, Hugh Jackmant. Franco és Hathaway közös legjobb filmes montázsa ugyan szórakoztató és figyelemfelkeltő volt, de a műsor végére már szinte csak Hathaway maradt a vártán, Franco csendesen ellubickolt a rivaldafényben.

Ami viszont igazán dühítő volt, az a hazai közvetítést felvállaló HBO néhány húzása. Egyrészt a két tolmácsoló feladatot ellátó úriember rendszeres hibái voltak aggasztóak, mert rendre a poénos második tagmondatot hagyták el, ami azért az állandó ziccer hiányát jelenti. Azonban ennél is idegesítőbb volt a csatorna szünetbeli tevékenysége, több okból és esetben is. Elsőként az Avatár ajánlóinak ronggyá játszása volt az, ami már szó szerint dühítette az embereket (a Belvárosi Mozinak köszönhetően szélesvásznon néztem az átadót), a teremben helyet foglalók olykor már hangosan elégedetlenkedtek minden idők legtöbb bevételt produkáló filmjének újabb beharangozója láttán - főleg, hogy volt olyan 5 perces blokk, mikor kétszer! is láthattunk na'avikat a vásznon. Emellett a többi ismétlődést csak megemlíteném: Gengszterkorzó, Spartacus - Az aréna istenei, Ő a megoldás, 500 nap nyár, stb. Ezzel az a baj, hogy bizonyítja, még a legerősebb magyar fizetős csatorna sem képes fogyasztóbarát marketinggel előállni az egyik legnézettebb hazai tévés közvetítés során. Dömperszerűen tolták az arcunkba az egyébként is agyonreklámozott és legalább a csapból is folyó alkotásokat. Ez bizony koncepcióhiányról, ötlettelenségről és hanyagságról tanúskodik. Egy ilyen lehetőség esetén erőteljes és szórakoztató konstrukcióban kell felépíteni a szüneteket, nemhiába a legmagasabb reklámbevételeket generáló közvetítések egyike a tengerentúlon.

Ahogy messze még a jövő évi gála, úgy ezek a problémák is kiküszöbölhetőek, hogy egy összességében négyórás közvetítés majdnem harmada ne az unalomba és az idegesítően ismételt jelenetekbe fulladjon.

0 Tovább

83. Oscar-díjátadó - győztesek

Legjobb film

A király beszéde

 

Legjobb férfi főszereplő

Colin Firth (A király beszéde)

 

Legjobb női főszereplő

Natalie Portman (Fekete hattyú)

 

Legjobb rendező

Tom Hooper (A király beszéde)

 

Legjobb betétdal

Randy Newman - We Belong Together (Toy Story 3)

 

Legjobb vágás

A közösségi háló

 

Legjobb vizuális effektusok

Eredet

 

Legjobb dokumentumfilm

Inside Job

 

Legjobb rövidfilm

God of Love

 

Legjobb dokumentum-rövidfilm

Strangers No More

 

Legjobb jelmez

Alice Csodaországban

 

Legjobb smink

Farkasember

 

Legjobb hangvágás

Eredet

 

Legjobb hangkeverés

Eredet

 

Legjobb filmzene

Trent Reznor és Atticus Ross (A közösségi háló)

 

Legjobb férfi mellékszereplő

Christian Bale (A harcos)

 

Legjobb idegennyelvű film

Egy jobb világ

 

Legjobb eredeti forgatókönyv

David Seidler (A király beszéde)

 

Legjobb adaptált forgatókönyv

Aaron Sorkin (A közösségi háló)

 

Legjobb animációs rövidfilm

The Lost Thing

 

Legjobb animációs film

Toy Story 3

 

Legjobb női mellékszereplő

Melissa Leo (A harcos)

 

Legjobb operatőr

Wally Pfister (Eredet)

 

Legjobb látványtervezés

Alice Csodaországban

0 Tovább

83. Oscar-díjátadó

Apa kezdődik!!!!

Köszöntök mindenkit a mai éjszakai virrasztáson, mellyel lezárul a 2010-es év filmes mustrájának szezonja. A 83. Oscar-átadó közvetítése elkezdődött, azonban a vörös szőnyegről férfilétem okán nem óhajtok foglalkozni (esetleg nagy ráérés esetén fogom megerőltetni magam a díjak átadóinak és a nyertesek kinézetének véleményezésével).

 

And The Oscars Go To!!

0 Tovább

83. Oscar-díjátadó - Esélylatolgató

Most már csak egyet (deleléspártiaknak hármat) kell aludni az év legjobban várt (de nem a legjobb) filmes díjátadójának kezdetéig. A hétfő hajnal fél háromtól az HBO-n magyar kommentárral (Dudás Viktor - VOX főszerkesztő) követhető gála az egyik legkiélezettebb versenyt hozhatja a főbb kategóriákban, bár ezek ugye kevés eltéréssel szoktak bírni a BAFTÁhoz vagy a Golden Globe-hoz képest. Ahogy a jelöltlistánál, úgy most is csak a főbb kategóriákat fogom átnézni, kategóriánként egy igazi esélyes és egy reális meglepetésgyőztes megnevezésével. Mindezt az idei szezon eredményeire és az elmúlt évek tapasztalataira alapozva.

 

Legjobb film

Ez a kategória a leginkább emlékezetes az egész gálán, ezért is kell majd reggel 6-ig fent maradni ahhoz, hogy megtudjuk a győztes kilétét. Itt matematikai alapon A közösségi háló áll az élen, nyerve a Golden Globe-ot és megannyi városi díjátadót. Ez utóbbi nem hangzik túl fényesnek, de míg a BAFTA A király beszédének tarolásától volt hangos, addig az Egyesült Államokban a Facebook-film visz mindent eddig. Mivel ebben a kategóriában kevésbé a grandiózus megvalósítás érdemel arany szobrot, így a kisebbek közül bárki nyerhetne, de a mérleg maximum A király beszédéig ereszkedik le, a többi összességében a megtisztelő jelölésig vitte.

 

Legjobb rendezés

Majdhogynem egyértelmű a kategória, a biztos befutónak David Fincher (A közösségi háló) számít, aki még a BAFTA-gálán is nyert. A kicsik esélyeit latolgatva már nehezebb dönteni, de Finchert leszámítva bárki lehet, mert tényleg nem szól se pro, se kontra érv egyik mellett sem.

 

Legjobb színész

Idén a britek most már teátrális koronaékszere, Colin Firth (A király beszélde) az erőnyerő, főleg, hogy Bridges tavaly felitta magát a legnagyobbak közé, idén még csak árnyéknak sem nevezhető az alakítása. Ha mégsem ő kapná a szobrot, akkor a díjátadó társ-házigazdája, James Franco (127 óra) szó szerint zsigeri alakítása érdemli meg az elismerést.

 

Legjobb színésznő

Senki sem kérdőjelezné meg az idén Natalie Portman (Fekete hattyú) győzelmét, főleg, hogy nem csak szakmai, magánéleti szinten is kiteljesedett az élete ezen filmjének köszönhetően (többit a pletykaoldalakon). Ha mégsem ő kapja meg, akkor a szokásos meleg-kártya lép érvénybe, ahogy két éve Mickey Rourke és Sean Penn esetében: az addigi erőfölényt élvező Rourke hoppon maradt, mert a Milk meleg főszerepéért Penn kapta meg a szobrocskát. Ilyen történelmi ismétlődés esetén Annette Benning (The Kids Are All Right) örülhet majd a pódiumon.

 

Legjobb férfi mellékszereplő

Ha mindenki úgy gondolja, a BAFTA-díjon kívül szinte mindent besöprő Christian Bale (A harcos) újabb drámai fogyása és erőteljes alakítása érdemli ki az Akadémia elismerését. Ha mégsem, jelen esetben a melegkártya sansztalan, mert Mark Ruffalo egy heteró karaktert tolt el egy leszbikus vígjátékban. Akkor marad Geoffrey Rush (A király beszéde), aki a BAFTA-sikert emelheti egy lépcsőfokkal fentebb.

 

Legjobb női mellékszereplő

A mellékszereplői kategóriában nagy esély van egy alkotás duplázására, a Golden Globe-hoz hasonlóan itt is jó eséllyel A harcos másik ellenszenves figurájának megformálója, Melissa Leo (A harcos) készülhet majd a minél hitelesebb átéléssel előadott köszönő beszéddel. Esetleges kudarcáért pedig csak Helena Bonham Carter (A király beszéde) tőle idegenül ható visszafogott alakítását okolhatja.

 

Legjobb idegennyelvű film

Ki más nyerhetne itt, mint az Egy jobb világ? A BAFTA-díjas A tetovált lány nincs a listán, a többi film ugyan jobb, mint az amerikai átlag, de olyan szívbemarkoló és egyetemes történetet kevesen vittek még vászonra... északi jellegéről nem is beszélve. A hátsó kertből azonban még befuthat a Dogtooth, elég rendes fesztiválos háttérrel bír, amellett társadalmi látképe több mint fájdalmasan realista.

 

Legjobb animációs film

Minden idők legsikeresebb animációs filmje, a Toy Story 3 eddig minden terepen győzedelmeskedett, pont a hazain maradna alul? Ez már több lenne, mint szégyen, egyenesen bukás, ha a teljes siker az Oscar-bukta miatt maradna el. Igazi kis ellenlábas nincs, a remény élteti csak azt a kijelentést, hogy a titkos befutó az Így neveld a sárkányodat lehessen.

 

Ez csak egy tipp, a nagy átlagra hivatkozva. Minden eltérés a több mint 6000 tagú Akadémia tagjainak rovására írható!

0 Tovább

Féktelen harag 3D

Nicolas Cage parókában keménykedi végig a filmet. Hopsz, hogy ez már megtörtént egy párszor és elég vegyes fogadtatással? Megnyugtathatok mindenkit, most jól jött ki belőle Mr Cage. Olyannyira, hogy itt végre megmutatta, milyennek kellett volna lennie A szellemlovas című képregényadaptációnak, amit még A sötét lovag előtti stúdiófelfogás vágott haza. A nagysikerű Batman-film előtt (Puzsér Róbertnek akkor is online fityisz) inkább az akciófilmek irányába igyekeztek terelni a füzethősök kalandjait, ezáltal maximalizálva a célközönséget. Sajnos sok ilyen kísérlet okozott fájó csalódást a nem csak hardcore képregényfanok körében: Daredevil, Elektra, Pókember s a sor még folytatható. Igaz, az újhullámhoz kellett némi Marvel Studios-háttér, hogy az egyik legnagyobb kiadó berkein belül építsék fel az újkor szuperhőseinek izgalmas, sikeres és mindenekelőtt élvezhető és elfogadható kalandjait.

A pokolból tér vissza Milton (Nicolas Cage), hogy a sátánista szekta karmai közül megmenekítse unokáját. Emellett még lánya haláláért is bosszút kell állnia a szekta vezetőjén, Jonah Kingen (Billy Burke) - még ha lánya élete utolsó cselekedeteként erőteljesen csorbította annak férfiasságát. Egy akaratos és önálló pincérnő, Piper (Amber Heard) szegődik társául, hogy megannyi megaláztatás és valós pofon után most már nála legyen a gyeplő, tehessen is valami hasznosat az életében. Miltont azonban sürgeti az idő, mert nyomában a Könyvelő (William Fichtner), aki vissza akarja juttatni hősünket a Pokolba, ahonnan megszökött.

Ez a kétlépcsős hajtóvadászat az, ami mozgatja a filmet, miközben megannyi tökös egysoros repked a magyar szinkronban is. Cage már lassan kezd visszatérni régi önmagához, azonban nem felejti el, milyen mélyről is igyekszik felemelkedni: Milton karaktere ezért is passzol rá, ha szimbolikusan a saját karrierjének mélypontját szeretnénk a pokollal párhuzamba állítani. Időről időre elvállal olyan filmeket, melyek minimum megkérdőjelezik a józan eszét, azonban főleg az utóbbi két évben még nem okozott csalódást: a Képlet kellően volt darkos és misztikus a világvégéhez közeledve; a Mocskos zsaru egyértelműen a legjobb alakításai közé tartozik; a Ha/ver talán a legjobb képregényadaptáció, Batman-fricskája pedig a fanok szívéhez szólt; A varázslótanoncot annyira temette a kritika, pedig ennél többet érdemelt volna; a Boszorkányvadászat visszahozott valamit a '90-es évek fantasy-hangulatából. Ezek után pedig csak tökösen és realistán merjenek nyúlni A szellemlovashoz, mert egy hasonló második rész csúnyán temetné a pokol motorásnak karakterét.

Női főszerep terén Amber Heard nem csak domborít, de férfiakat tör össze, olykor szó szerint is. Harcos amazonsága és nőisége ellenére keményöklű jelleme szinte már a Faster, Pussycat! Kill! Kill! női hőseinek gyökeréig nyúl vissza. A kisasszonyra pedig érdemes odafigyelni, mind komolyabb forgatókönyvek jutnak el asztaláig, következőleg pedig Hunter S. Thompson Rumnapló című könyvének filmváltozatában lesz Johnny Depp partnere. Epizódszerepekben Billy Burke, William Fichtner és David Morse érdemel említést, míg utóbbi tényleg csak azt, addig az előző kettő pár mondatot is. Burke lényegében csak az Alkonyat-filmek sheriffjeként ismert a szélesebb közönség előtt, most azonban a vér-és sátánimádó szektavezér szerepében megmutatta, mennyivel többre képes az ottani bárgyú alakításnál. Fichtner pedig nem csinált mást, mint fityiszt mutatott A szökésnek, mely világszerte ismertté tette a drogfüggő és ingatag FBI-ügynök szerepében. Öltönyben, jelvénnyel a kezében száguld Milton (Scofield) után, hogy annak indokait és a háttérbeli eseményeket megismerve már közös oldalon harcoljanak.

A Pokolból jött Terminátor-karakter az egyik legjobb újkori B-film-szereppel örvendezteti meg a nézőket. Attól tartok azonban, ahogy a Piranha 3D sem ért el kiemelkedő sikereket itthon, úgy ennél a filmnél sem elhet majd kiemelkedő magyar eredményt rögzíteni, egész egyszerűen azért, mert nálunk a B-film kultúrája inkább a televíziós kínálatra maradt, míg a moziba már a színvonalas alkotásokat várja a hazai közönség.

7/10

0 Tovább

Szegedi moziműsor 2011.02.24. - 03.02.

 

 

5. Belvárosi Oscar-éjszaka 27. 20h-tól
A félszemű 27. 23:30
A király beszéde 28. 02:30
Eredet 27. 20:15
Fekete hattyú 28. 00:30
Social Network - A közösségi háló 27. 21:45
Toy Story 3 3D 27. 20h

Élő közvetítés az Oscar-gáláról

28. 02:30

 

Egy komoly ember

 

16h, 20:30

Fehér nászéjszaka 19:30
Féktelen harag 3D 24., 28-2. 20h
MET Live Opera - Gluck: Iphigénia Tauriszban 26. 19h
Visszatérés - Retrace 17:30, 1. 14h
Gnómeó és Júlia 3D 15:30, 17h, 26-27. 10h is
Gulliver utazásai 3D 18:30
New York, I Love You 18:15

 

 

 

A király beszéde 13h, 15:15, 17:30, 19:45, 25-26. 22h, 26-27. 10:45 is
Féktelen harag 3D 13:30, 15:45, 18h, 20:15, 25-26. 22:30, 26-27. 11:15 is
Honnan tudod? 15h, 17:30, 20h, 25-26. 22:15, 26-27. 10h, 12:30 is
A dilemma 20:15, 25-26. 22:30 is
A félszemű 17h, 19:30, 25-26. 21:45, 26-27. 12:30 is
A következő három nap 19:30, 25-26. 22h is
A negyedik 13:15, 15:30, 17:45, 20h, 25-26. 22:15, 26-27. 11h is
Aranyhaj és a nagy gubanc 3D 26-27. 12:30
Boszorkányvadászat 24. 13h, 25-2. 14:15, 26-27. 10:15 is
Csak szexre kellesz 24. 15:15, 17:30, 25-2. 16:15, 18:15, 20:30, 25-26. 22:30, 26-27. 12:15 is
Gagyi Mami - Mint két tojás 14h, 16h, 18:15, 20:30, 25-26. 22:30, 26-27. 11:45 is
Gnómeó és Júlia

26-27. 10:30

3D: 13:15, 17:15, 26-27. 11:30 is

Gulliver utazásai 3D 14:30, 16:30, 18:30, 26-27. 10:30 is
Szerelem és más drogok 15h
Üvegtigris 3 14:45

 

 

 

A lány, aki a tűzzel játszik 26-2. 21h
A tetovált lány 24. 21h, 25., 27-1. 18h
Élj és boldogulj! 2. 19h
0 Tovább

MET Live a Belvárosi Moziban

Ismét MET opera a Belvárosi moziban

2011. február 26., szombat, 19 óra: IPHIGÉNIA TAURISZBAN

A 18. századi olasz és francia opera megújítójaként is tisztelt zeneszerző, Christoph Willibald Gluck a görög mitológia világát idézve e művében a tragikus sorsú királylány, Iphigénia történetét dolgozza fel.

Gluck a reformopera egyik meghatározó szerzője, akinek munkássága megosztotta a korabeli közönséget és az operaházi társadalmat egyaránt. Ám végül mindenki hódolt neki, a mű bemutatója után kritikusai és ellenfelei is elismerték: „egyetlen szép szám van benne, s ez maga a teljes mű”. Grimm pedig e szavakkal méltatta Gluck operáját: „Azt mondják, hogy ez nem igazi ének. Ének-e vagy sem? Nem tudom. De talán sokkal több annál.” Az 1779-ben Párizsban bemutatott négy felvonásos mű a szerző egyik legnagyobb sikere volt, megszületése óta rendszeresen szerepel a világ operaházainak színpadán.

Stephen Wadsworth briliáns rendezését 2007-ben láthatta először a közönség. A sejtelmes antik hangulat hiteles felidézéséhez világhírű előadók járulnak hozzá.

0 Tovább

5. Oscar-éjszaka Szegeden

2011. február 27-én  20 órától reggelig a Belvárosi moziban:

 

5. BELVÁROSI OSCAR-ÉJSZAKA

 

Oscar-jelölt filmek nonstop vetítése

 

Zsigmond Vilmos terem

20 óra: Toy Story 3D (500 Ft)

21.45 óra: Social Network (500 Ft)

0 óra 30 perc: Fekete hattyú (800 Ft)

2 óra 30 perc: Élő közvetítés a 83. gáláról (800 Ft) (Jelöltlista ITT)

 

Balázs Béla terem

20.15 óra: Eredet (500 Ft)

23.30 óra: A félszemű (800 Ft)

2 óra 30 perc: A király beszéde (800 Ft)

 

Napijegy ára (az élő közvetítésre is érvényes): 2200 Ft

 

A Casablanca kávézóban egész éjszaka: játékok értékes nyereményekkel, különleges "filmes" koktélok

Ceremóniamester: GEDZO

Médiapartner a Rádió 88.

0 Tovább

Fekete hattyú

Tanmese a művészet alkotóra nézve önpusztító erejéről. Mindez attól a rendezőtől, aki eddig a kevésbé ismert, mégis körülrajongott művészfilmes zóna határán mozgott, mind jobban közelítve a populáris filmesekhez. Na nem történetvezetésében, rendezésében, sokkal inkább a szereplőválasztás terén. Ismert arcokkal játszatott el imázs-idegen szerepeket, s minden főszereplője az önpusztításban tobzódott. Darren Aronofsky mostanra elérte Hollywood kapuit is, be is lépett rajtuk, hiszen a 2012-re ígért The Wolverine már nagy költségvetésű képregényfilm lesz, a karakterben felfedezhető önpusztítás azonban még mindig Aronofsky igazi ereje.

Egymást követő két filmjében is egy-egy emblematikus színész bízott meg az önmagukból való kifordulásra, pontosabban szélsőségesebbre vette az ő kifele mutatott képüket. Mickey Rourke esetében nem volt ezzel gond, hiszen az egykori szépfiú már csak kvalitásaiban ér fel régi önmagához, külseje a boksznak köszönhetően erőteljesen megváltozott. Ezzel szemben Natalie Portman többségében a jó kislány, de mindenképp a szép kislány szerepében tündökölt, ezzel szemben itt a skizofrénia és a paranoia határmezsgyéjén egyensúlyozva talán élete legjobb alakítását adja, mely a balett-történet egyik legtragikusabb metamorfózisával állítja párhuzamba a film történetét.

A tehetséges táncos Nina (Portman) egyik percről a másikra a társulat üdvöskéje lesz, mikor a korábbi , Beth (Winona Ryder) kegyvesztett lesz a társulat vezetőjénél, Thomas-nál (Vincent Cassell). A Hattyúk tavának előkészületei során azonban nem csak a szokványos terhelés lesz az, ami Ninát hátráltatja, hanem a saját lelki vívódása is. A társulathoz csatlakozó fiatal lány, Lily (Mila Kunis) személyében egy igazi Fekete hattyú is a látómezőbe kerül, azonban a kihívás sem kicsi: nem a Lily-ben megtalálható sötétség az, ami a színpadra kell, hanem a Ninában fellelhető tisztaságnak kell igazán sötét tónusokkal gazdagodnia. Ez a fajta önpusztító metamorfózis megannyi ponton vizuálisan is manifesztálódik a vásznon, az öncsonkítás művészi formáját mutató balett mellett mazochista jelenetek is teret kapnak: a véresre vakart hát, a szétroncsolt láb és a kéz körmeinek örökös torzulása már sokkal inkább a lélek visszafordíthatatlan és káros változásaira felszólító segélykiáltás, melyet a környezet nem hall, nem hallhat meg. A szintén táncos édesanya, Erica (Barbara Hershey) minden vágya, hogy lányán keresztül kiélhesse saját vágyait, nem törődve a sérülésekkel, amiket mind fizikailag, mind lelkileg elszenvedett a lánya.

Egy precíz, lélekromboló és feszült bő másfél órával ajándékoz meg minket a film, mely hihetetlenül olcsó megvalósításai ellenére is csodálatos látványt tár a nézők szeme elé. A feszültség azonban minden jelenetet átitat, van, ahol szinte a kegyetlenség határát súrolja, de mindvégig szórakoztat is. Újra egy olyan világba vezet minket Aronofsky, ahol kifele a szórakoztatás a cél, de belül nem csak emberi tragédiák sora, de a fizikai fájdalom elviselhetetlensége, lélek- és testgyötrő jelenléte árnyékolja be a sikert és a mindennapokat. Az idei díjátadók női főszereplő kategóriában nem véletlenül csak Natalie Portman nevétől hangosak: az eddig is megkérdőjelezhetetlen tehetséggel bíró hölgy feljutott a csúcsra, osztatlan sikernek örvend alakítása. Arról nem beszélve, hogy milyen magánéleti hozadékai vannak a filmnek: párját és születendő gyermekét köszönheti az alkotásnak. Mellette Mila Kunis, Barbara Hershey és Vincent Cassell is csak epizodista, akik kellő hatékonysággal pofozzák, rugdalják át Ninát saját tragédiájának történetén.

9/10

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek