Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szavak akkor és most

Egy politikusnak végképp vigyáznia kell, mikor mit mond, már csak amiatt is, mert nem csak az élő emlékezet, hanem az internet végtelen tárháza is az ármánykodók kezére játszik, ha valakit "elő kell venni". A lentebb idézet mondatok kétségtelenül örök érvényűek, csak az a nem mindegy, hogy elhangzásukkor ellenzéki vagy kormánypárti padsorban talál minket (a múlt felidézése).

 

‎"Ma délre a forint elérte a 300-as euró-átváltási árfolyamot. Senki sem tagadhatja, hogy ez egy lélektani határ. Egyrészt azért, mert a devizahitelesek nehézségeit tovább fokozza, másrészt azért, mert ez az egyetlen szám jól jelzi a kormányzati politika kudarcát."

Navracsics Tibor 2009. február 3-i sajtótájékoztatóján

0 Tovább

Hét társadalmi bűn

Hét társadalmi bűn
(Mahatma Gandhi, 1925)

Elvek nélküli politika
Munka nélküli gazdagság
Öntudat nélküli élvezet
Jellem nélküli tudás
Erkölcs nélküli kereskedelem
Emberség nélküli tudomány
Áldozat nélküli imádat

 

Mindenki vérmérséklete szerint keressen hasonlóságokat...

0 Tovább

Barátság (sz)extrákkal

Popkulturális és társadalmi együtthatók mozgatják a mostani vígjátékokat: tavasszal Ashton ("sorozatpótlék") Kutcher és Natalie (Oscarhattyú) Portman főszereplésével már kaptunk egy kissé szirupos romantikus verziót a basz-spanok életéről, most pedig a zenei életből (nézőpont kérdése) előrébb/visszább lépő Justin (bongyorka) Timberlake és Mila (gigabociszemű) Kunis hozta el az őszi változatot, mely már kevesebb romantikus végkifejlettel, de realistább poénokra építkezve ábrázolja a modern fiatalság út- és párkeresését.

Az nagy amerikai álom szerint a kontinens két szélén (Los Angeles és New York - röviden L.A.  vs New York) élő embert hozza össze a munka és a sors fintora: a fejvadász hölgy egy igazi aranyifjú kaliforniait rángat el a Nagy Almába (köze nincs a Jobs-féle Apple-höz :P), hogy felvirágoztassa a GQ-magazint. A munkakapcsolatból előbb alkalmi szexpartnerség, majd annak rendje és módja szerint baráti, bizalmi, majd romantikus szálak keverednek a függetlenségre szomjazó fiatalok történetébe. A végkifejlet egyértelmű, az odavezető út olykor talányos, olykor sablonos, a lényeg, hogy jól szórakozhat az, aki szán egy kis időt a romkomok mai vállfajának legújabb darabjára.

Kisebb áttekintés: nem csak a rap-szcéna kereteit feszíti szét az east coast-west coast ellentét, az Államok két partján élők mentalitása, munkamorálja és társadalmi nézetei komoly generációs különbségekkel bírnak. Míg Keleten a nyakkendős, merev és kötött, hierarchikus modell dívik multikultival, addig a napnyugaton a bermuda, a tegeződös cégvezetés és a végtelen sunshine-barbie-k áradata dominál. Timberlake karaktere ezért is pédamutató, mintegy Zuckerberg-klón: a nyugati parti bloggerből egycsapásra egy világszerte ismert magazin művészeti vezetője lesz/lehet. Meg is valósult az amerikai álom.

A másik érdekes kérdés a fiatalok szabadelvűségének szolid levezetése: a hippi anyától született főszereplőnőt messzire elkerüli a működőképes kapcsolat, míg a családelhagyó anya terhét nyögő fiatalember pedig a standard nők iránti bizalmatlanságból fakadóan tartja érzelmileg távol magától a hölgykoszorút. Kettejük szex-szövetsége mai fejjel nézve logikus lépés, de a realitásokig lecsupaszított, rózsaszín felhőktől mentes testi kapcsolat a barátság elmélyülésével azt a fajta erős érzelmi hátteret adja meg, mely praktikusságából fakadóan élethosszig is kitart(hat), ha igazak a tündérmesék.

A majd fél évvel ezelőtti változat nagyobb húzónevei ellenére eddig csak anyagilag teljesített jobban (igaz, az új kosztümöt még csak mostanság kezdik világforgalmazni), a szakmai szemszögből és netes oldalakon szörfölve szinte mindenhol csak magasabb értékeléssel találkozhatunk. Hogy ennek mi lehet az oka? Könnyű felfejteni. Elég csak a két szereplő közt működő kémiai együtthatást vizsgálni, a humor emberközeliségéről nem is beszélve. Emellett a rendezés is pörgősebb, életszerűbb, fittyet hányva a hollywoodi toposzokra. A sokáig csak sorozatrészeket dirigáló Will Gluck először egy Hajrá csajokat "gyalázó" fiús pompon-filmet zavart le (Pomponsrácok), majd megmutatta generációjának tehetségét is egy nagyszájú és karakán gimiboszi szexuális ál-kalandjain keresztül (Könnyű nőcske), hogy most végleg kiszakadjon a gimis kalandokból, mintegy felnövesztve (szép magyar szócska, mint a baszspan) saját karaktereit.

Nem mondom, hogy olyan film, ami barátnő nélkül is szórakoztató egy férfi számára, de az biztos, ha elmész rá a csajoddal (mármint moziba, nem "amúgy), akkor nem lehet egy rossz szavad sem: maximum a főszereplő hölgyemény kevésbé bemutatott részei miatt.

7/10

0 Tovább

A tetovált lány (2011)

Egy kisfilmnyi játékidejű előzetest kaptunk a David Fincher által újraértelmezett A tetovált lány című filmről.

A hazai bemutató január 19. (ami marha messze van)... addig párszor át lehet pörgetni a lenti videóanyagot!

0 Tovább

Akarsz diplomát?

Akarsz diplomát?

Lehet róla szó. Érettségi (6 tárgyból), persze 2 emelt szinten, aztán irány a központi rendszer, ami elszór téged az ország valamelyik szegletébe. Nem baj, hogy te szegediként a helyi Tudományegyetem padját akarod koptatni, mivel kevesen vannak Debrecenben, a központi rendszer oda oszt be téged.

Bejutottál az egyetemre! Gratula! Csak pár év lexikális tudás-bővítés vár rád, ami lósz@rt sem ér a munkaerőpiacon, mert ha multihoz kerülsz, akkor jön a céges továbbképzés, ha egyéb céghez vagy állami szférán belül helyezkedsz el, akkor meg más módon köteleznek az élethosszig tartó tanulásra. 3-5 év, attól függően, hogy BA-diplomával 21 évesen szerencsét próbálsz, vagy belefektetsz 2 bizonytalan és akadémiailag megalapozatlan évet az MA-fokozatig, de akkor már taníthatsz (ha bölcsész vagy). Hja, csókolom, mindennek ára van.

Diplomáztál! Gratula megint! Csak figyelmeztetlek, egy csomó helyre MÁR nem vesznek fel, mert a diplomás minimálbért nem fizetik meg utánad. A többi helyen nem is nézik, milyen papírt tolsz az orruk alá, csak akkreditált felsőoktatási intézmény logója és pecsétje legyen rajta, hogy bizonyítsa, ember vagy a talpadon, aki 3-5 évig rázta két kézzel a rabigát, míg mások termeltek és dolgoztak helyetted. Ne fájjon, hosszú távon sokkal kevesebbért rokkannak meg, mint te... elvégre te diplomás vagy!

Dolgozol! Gratula a köbön! Sikerült a nagy munkanélküliségben elhelyezkedned, volt olyan pozíció, amit nem belsős áthelyezéssel, netán reaktivált nyugdíjassal töltöttek fel. Ezesetben azon szerencsés kevesek közé tartozol, akik pénzt keresnek, netalántán megélnek kis hazánkban. Mindenesetre ne nagyon hőzöngj és lázadozz, mert rosszalló mondataidért kirúgást érdemelhetsz, azaz semmivel se leszel jobb, mint az az osztálytársad, aki érettségi után ment munkát keresni. Hja, de! Diplomásként egy szinttel feljebb keresel állást, de szólok, hozzád hasonlóan tíz- és százezrek teszik ugyanezt, hála a tömegtermelést imitáló magyar felsőoktatásnak.

Ha mindez nem tetszik, fizethetsz diplomásadót egy alapba, ami "elvileg" az egyetemistákat segíti... Ha mindez nem tetszik, építhetsz arra, hogy a nemzetnek hátat fordító és honelhagyó frissdiplomásokra kiróják a képzésük terheit.

Ha mindez neked nem európai és nem uniós, ott a nyugati határ, szabadon disszidálhatsz... bocs, az már értelmét vesztette, mert Schengen van.

Akkor csak húzz olyan messzire, amennyire csak tudsz, hogy ez a kis ország csak mint ízes anyanyelved forrását biztosító emlék maradjon fent.

A többi néma csend...

0 Tovább

A hódkóros

Borzalmas magyar szóviccel megáldott alkotás vár minket a moziba, mely címével ellentétben teljesen más kalandot tartogat a nézőnek.

Első pillantásra ez biza' vígjáték, elvégre egy ötvenes fazon rohangál egy hódbábbal a karján, s csak ezen kereszütl képes kommunikálni az emberekkel. Itt azonban álljunk is meg, nehogy tévútra szaladjunk. Egy súlyosan depressziós férfi, Walter (Mel Gibson) öngyilkosságot kísérel meg, mely röhejes kudarcba fullad. Magához térve a Hód kezdi irányítani életét, ezzel is menekvést biztosítva "gazdájának". A családi és üzleti életben is kudarcot vallott Walter azonban új erőre kap, sikert sikerre halmoz otthon és a munkában is. Ez a siker azonban csak ideig-óráig tartja egyben személyiségét, az újabb kudarc már nem menti meg őt az önpusztítástól.

Jodie Foster antifilmet forgatott Gibson 2000-es a Mi kell a nőnek? című sikerfilmjével szemben. Ez a 11 év mind szakmailag, mind magánélet terén is hatalmas változást hozott a főszereplő civil életében. A példás, katolikus családapa képe alkoholista, asszonyverő pojácává degradálódott, szakmailag pedig ha nem is mélyponton van, de mindenesetre parkolópályán. Olyanon, mint amin a negyvenes, látványosan öregedő színésznők szoktak tévelyegni. Tavalyi kilábalási kísérlete, A sötétség határán nem hozta meg azt az áttörést, amit remélhetett. A mostani film talán kanosszajárás pályájának és életének delén is túl, olyan vallomás-film, melyre az utóbbi időben egyre több példát találhatunk. Ehhez hasonlítható talán csak Jean-Claude van Damme monogram-filmja, a JCVD, melyben önmagát alakítja, s egy textúrát bontó vallomás keretében "exkluzív" interjút ad rajongóinak és a nagyvilágnak. Gibson esetében többrétegű színvallással van dolgunk, hiszen egy alkoholista, magára maradó férfi útkeresését ábrázolja nekünk, mintegy álnév alatt. Hozzá hasonló utat járt be Robert Downey Jr is, aki azonban jó útra térése után alakítja a bűnbánó szépfiút (Tony Stark - Vasember-filmek). Nagy kérdés azonban, hogy Gibson képes lesz-e saját őrületét és függőségét félretenni, hogy visszataláljon ahhoz a személyhez, aki évekkel/évtizedekkel ezelőtt volt.

Gibson jutalomjátéka mellett Foster színész-rendező munkássága csak amolyan átlagos, szokványos teljesítmény: ezt a filmet bizony a one-man show viszi el a hátán, amihez a többiek csak asszisztálnak. Anton Yelchin és Jennifer Lawrence történetszála akár egy örökké ismétlődő, öröklődő betegség korai tüneteinek ábrázolásaként is  értelmezhető, a lényeg, hogy ez a szál az, ami még mozgatja a filmet. A Foster-Gibson filmes házaspár csak azt bizonyítja, hogy nincs mindkét félnek elfogadható gyógymód a gondok kezelésére, a kompromisszum-készség pedig családoséknál szinte kihalni látszik (ld. modern amerikai filmművészet)

Hazai pályán az alkotás megbukott (6 millióból 1!!! sem jött még vissza), lényegében látszik, Gibson nem az, akinek megbocsátott az nagy "JÚESZÉ". Vagy még nem jutott el arra a mélypontra, ahol már a publikum is elnéző celebjeivel, vagy egyszerűen már túl öreg ahhoz, hogy elfogadják megtisztulási szándékát. Mindenesetre érdekes, hogy "Segíts magadon-állam" nem nézi jó szemmel, ha Prozac-országból öngyógyító embert is látni. Amíg Elizabeth Wurtzel azonos című regényében csak gyógyszert bírnak írni az orvosok, addig itt egy férfi, aki saját kiutat keresne a bajból, a hála azonban csak össznépi elfordulás. Hogy mi lehet az oka? A láthatóan exhibicionista gyógymód. Az uniformizált Egyesült Államok nem tűri meg ezt a fajta különcködést, mely csak "bátorítaná" sarlatánok egész sorát, kik nem a tablettás támasz hívei.

7/10

1 Tovább

Conan, a barbár 3D

Most már hivatalosan is vége a nyárnak, a blockbuster-szezon bezárta kapuit. Most kisebb átvezető időszak következik a pozicionálásra érdemtelennek tartott filmek sorával, hogy ősz végére már vastagon dübörögjön a fesztivál-szezon, annak érdemes tagjaival. Idán sajnos kevés kiemelkedően maradandó emlékkel gazdagodtunk a légkondícionált termekben ücsörögve, azokat sem feltétlenül a franchise-filmek hozták. A mostani írás alanyául szolgáló alkotással is az a helyzet, mint jó néhány fajsúlyosnak szánt idei darabbal: nagy volt az akarás, de csak pár dallamosabb nyögés lett az eredménye, semmint jutalomjáték, arról nem beszélve, hogy guilty pleasure terén is hadilábon álltunk.

A történet dióhéjban: Conan (Jason Momoa) harcban született - értsd szó szerint -, apját (Ron Perlman) és egész törzsét még kiskamaszként elveszíti, hogy felnőve egy bátor tolvajbanda vezetőjeként kutasson a titokzatos mészárosok után. Bosszúhadjárata egyszemélyessé válva már királyi és mágikus hatalmakkal szemben is harcba kényszeríti, hogy az életben maradottak közül mindenki menjen, amerre lát. 

Ez a kis rezümé nagyjából a filmre (forgatókönyv és képi anyag) is igaz, feldolgozható mértékű akciójeleneteket köt össze a gyenge szövegkönyv és a sztori ementáli-jellege. Ami azonban ennél is fájóbb, hogy Stallone igazi izzadtság-szagú izomfilmje (The Expendables) kivételével ez a zsáner pillanatnyilag nem funkcionál. Ha valaki tökös és pergő akciófilmet akar, az kapcsoljon csak a film+-ra, elkapván Az utolsó cserkészt. Feleennyi izommal is kemény férfikarakterek mindkét oldalon, izgalom, pörgés, bunyók és lövöldözés felváltva. Az a gond, hogy csak a ruhadivat hozta vissza a retrót, a filmezés messze túlszaladt. A mai lányok bálványainak egy Jason Momoa maximum a másodpercekre felvillanó csupasz seggével érdekes karakter: "a lányok másra vágynak" - énekli Varga Zsuzsa is. Hogy mire? Edward Cullen-féle megértő vérszívókra, depressziós unalmukban csak a divatpubik tömegét látják. Különböző fikaoldalak hemzsegnek az "alfahímek" fotóitól, míg az ún. férfiak (ti. szőrös, izmos, netán határozott jellem) a civilizáció ezen fokán hibáztatják sorsukat, hogy rossz korba születtek.

Felháborító, hogy bizonyos herélt zsánerek (ld. vámpírfilmek) eljutottak oda, hogy más, jól működő zsánereket is képes kasztrálni - mert valahol ez a helyzet a Conannal is (de még a Perzsia hercege dilemmáit is ide lehet visszavezetni). Illetve ellehetetleníti az ötvözetet magát: az intelligens izomember, nem pálya, Conan agyműködést produkálva rossz Conan, hiába aprítja az ellent bő szorgalommal. Rossz időben, rosz helyen valósították meg a reboot-ot, újabb évtizedre visszavetve a figura előrébb lépését.

5/10  

0 Tovább

A torrent rossz! Értem?

Érdekes dologra lettem figyelmes. Kis ideig szöszmöszöltem egy magyar torrentoldal statisztikái közt, majd egy igazi ellentmondásra akadtam, mely azonban kicsit bővebb magyarázatra szolgál.

A filmipar unos-untalan (főleg, mióta van szélessávú internet) mást sem szajkóz, minthogy a gaz letöltők mennyire megkárosítják az iparágat. Erre a hintára sokan beszavaztunk már, savaztuk a letöltést, mennyire nem szép dolog, hogy mások munkáját nem becsüljük semmire, arról nem beszélve, sok esetben milyen minőségben vagyunk képesek ezeket az alkotásokat megtekinteni. Mert biza ez mind igaz, és mégsem az.

Első körben egy kis kép az oldal statisztikájáról:

Amit ebből első olvasatra észre lehet venni, hogy a legjobb 10-ben csak három! versenyző az, aki esetében nem csak mozis felvételről van szó, hanem hivatalos kiadvány kalózmásolatáról (kivéve Rossz tanár, mert ott a csak a hang mozis). A többi esetben a sokat szapult CAM varázsszó található a nevük mellett, mely már a moziteremből kijutva került a nethasználók elé. Ez azt a szomorú tényt erősíti, miszerint a minőség másodlagos, a gyorsaság a legfontosabb ebben a szegmensben is. Vagyis mindegy, mennyire sötét, pixeles, netán még a 3D-ről is lemaradunk, csak időben láthassuk a filmeket.

A második szembetűnő tény nem más, minthogy a nagy nyári kasszasikerek nem találhatóak meg ezen a listán. Se Harry Potter, se Transformers, se Karib-tenger kalózai nincsenek ezen a listán, pedig mint látható, ezeknél régebbi alkotások is szerepelnek a felsorolásban. Emlékezzünk csak, a Warner mekkora "balhét" csapott a Harry Potter bemutatója dátumának meglebegtetett késleltetésével kapcsolatban, mert a magyar oldalakról kerülnek ki leghamarabb a kópiák a világhálóra. Ezt annyiban sikerült megcáfolni, hogy ha nem világpremier egy film (ld. Amerika Kapitány, Zöld Lámpás, akkor az amcsi mozikból is kikerül a kópia, csak otthon az FBI veri a letöltők pöcsével a csalánt, itt meg a forgalmazó a miénkkel).

Hogy ebből mi következhet? Ha van hype és franchise, akkor beszalad boldog-boldogtalan, ha netán van némi kétely az emberben, akkor marad a kattintás? Lehet, valami ilyesmi van a háttérben, mindenesetre érdekes, hogy a milliárdosok klubjának idei újoncai közül egyiket sem tölti a magyar (éppenséggel). Talán még az is kidomborítható, hogy új hajnala virrad a csak dvd-re érkező filmek forgalmazásának? Kétlem, de érdekes, hogy ebből a 10-ből csak 2 alkotás az, ami bukott a pénztáraknál (Cowboyok és űrlények, Zöld Lámpás), a többi esetében szó szerint kiemelkedő bevételekről beszélhetünk (többszörösen megtérülő befektetéseknek bizonyulván). Ergo megdől(?) a tévképzet, miszerint a torrent hazavágná a filmipart? 

Ha ipari méretekben nézzük, akkor tényleg igaz lehet. Elég csak emlékezni, milyen vesszőfutás után sikerült csak életben tartani az MGM-stúdiót, de nem szabad elfelejteni, hogy ők sem a sikerfilmeken véreztek el, ahogy a Miramax és a Weinstein Company sem amiatt kerül(t) bajba, mert a sikerek elkerülték volna őket. A háttérben nagyon egyszerű dolog húzódik meg: mindenki filmet akar készíteni, mindenki ki szeretné élni alkotói vágyait, ami arrafelé még több pénzbe kerül, mint itthon. Ennek a keserű piruláját pedig a stúdiók nyelik le, ezért kell nekik évente minél több kasszasiker, hogy a "kis színesekre" is jusson (ezzel is elvéve az esélyét annak, hogy az alkotók belefáradjanak a blockbusterek kínálta extra terhelésbe). Ezzel a karitatív felfogással azonban dollár tíz- és százmilliók mennek el éves szinten, a nullszaldót meg sem közelítve. Vagyis igen, a nyári (vagy az év bármely szakán jelentkező) sikerfilmek az éves főkönyv kozmetikázását is elvégzik - a rajongók megszerzése/megtartása mellett. Azonban ezzel párhuzamosan lehetne okolni ugyanilyen erővel a fogyasztói társadalom filmkedvelő, mozilátogató részét is, hiszen nemcsak a "gaz" letöltők rontják a bizniszt, hanem a távol maradó jegyvásárlók is. Igaz, egy kisebb filmnél (jóval) kevesebb jut reklámra is, mégsem lehet csak a letöltést kárhoztatni. Elég csak megemlíteni az Oscar-szezon nagyágyúit (Fekete hattyú, 127 óra, A félszemű, A harcos), mert ezek az alkotások országos forgalmazásba jószerével csak a jelölések után kerültek, sőt, volt, amely csak a díjátadó után került mozikba. Érdekes, hogy az ilyen értékes filmek elkerülik a hazai forgalmazók figyelmét mindaddig, míg a plakátra fel tudták rakni a "2/3/4/5 Oscar-díjra jelölve" sort is! Mert ha így nézzük, akkor a torrenteseket a spórolás és a kényelem, míg a forgalmazókat a profitmaximalizálás és nem a művészi értékek mozgatják. Vannak ugyan olyan kisebb forgalmazók, akik szembemennek ezzek a fősodorral, kemény munkával és kulcsolással elérik, hogy olyan filmeket is bemutathassanak itthon, mint a Precious - A boldogság ára, mely szintén Oscar-bátya látókörébe került, csak témája miatt itthon senki sem akarta felvállalni a bemutatásával járó nem csekély anyagi kockázatot.

Ahogy a címben kifiguráztam Mackey bácsi híres-neves mondatát a South Parkból, akkor most puffogtatom: "A torrent rossz! Értem?"

Az okai egyszerűek: képminőség, hang, filmélmény, legalitás. Csakhogy egyben a sok esetben a leggyorsabb is, és mikor az információ korát éljük, nem maradhatunk el hetekkel, hónapokkal mások mögött. 

0 Tovább

Élő koncert közvetítés :Red Hot Chili Peppers - "I'm With You"

Magyarországon csak Szegeden!

A többszörös platinalemezes, Grammy-díjas együttes a 2006-os Stadium Arcadium óta nem készített stúdióalbumot. Az "I'm With You" augusztus 29-én jelenik meg, Magyarországon a Magneoton Kiadó gondozásában. (A kiadó 29-én, hétfőn nagyszabású Hivatalos Lemezmegjelenési Bulit rendez a Corvin tetőn.)
A rock-történelem egyik legsikeresebb zenekara ezidáig több mint 60 millió lemezt adott el, turnéikon rajongók milliói előtt lépnek fel. A kritikusok és a rajongók egyaránt türelmetlenül várják az új albumot, amelynek felvezető kislemeze The Adventures of Rain Dance Maggie címmel már forog a hazai rádiókban is.

Az album megjelenését az együttes egy speciális koncerttel ünnepli meg, ahol eljátsszák az új lemez számait, a fellépést pedig a világ mintegy 900 mozijában közvetítik élőben - Magyarországon a szegedi Belvárosi moziban.

A banda augusztus 30-án, kedden, magyar idő szerint 21.30 órakor lép színpadra és mintegy másfél-két órás koncertet ad, de 21 órától már "pre-show" szórakoztatja a közönséget.

Az áradó életöröm zenekaraként ismert csapat tagjai:
Anthony Kiedis, a világ egyik legegyénibb hangú énekese,
Michael "Flea" Balzary basszusgitáros - ők ketten az alakulás óta tagok,
Chad Smith dobos, Hillel Slovak halála után csatlakozott a zenekarhoz 1989-ben
Josh Klinghoffer, az új gitáros


Jegyek elővételben 4200 Ft-os, a koncert napján 4800 Ft-os áron kaphatók a Belvárosi mozi pénztárában és a www.ticketportal.hu-n.

0 Tovább

Cowboyok és űrlények

A képregény-adaptálási kedv messze nem csak a klasszikus, világszerte ismert darabokat érinti. Az utóbbi években a kisebb kiadók nem kevésbé jelentékeny figurái is a vászonra kúsztak már: Constantine, Jonah Hex - hogy csak egy párat említsek. Jelen kritika tárgyát adó Cowboys & Aliens kiadvány 2006-ban látta meg a napvilágot, alkotója pedig Scott Mitchell Rosenberg, aki nem más, mint a Platinum Studios elnöke. Hogy ez miért fontos? Egy olyan szerzővel van dolgunk, aki maga is képregényt írt, ami azonban az érdekessége az egész Platinumnak, hogy független kiadóként is jelentős piaci szegmenssel bír, főleg, mert nem adja el a megfilmesítési és egyéb merchandising-jogokat más piaci szereplőknek.

A száraz rizsa után lássuk, miért is érdemes ez a film a megtekintésre. Lehetne ott kezdeni, hogy Olivia Wilde pucérkodik egyet, azonban ezt csak megemlíteném (bár a geekek biztos kikockázzák majd a jelenetet a házimozizás alkalmával). Az, hogy a space-western és a kalandfilmek ikonikus alakja, Harrison Ford egy ilyen kaliberű westernben látható, mintegy szikár és nyugdíjas, mégis kőkemény Han Solo-alteregóként, megint csak a geekeknek szórt mazsolák tömegét erősítik. Daniel Craig rajongótáboráról is szó esvén ideje szóvá tenni, hogy a már cseppet sem fiatal (43 éves) brit úriember is kezdi megtalálni a neki szóló szerepeket: míg Bond miatt legalább annyian ócsárolják, mint magasztalják, addig mind ez a film, mind pedig a decemberben érkező A tetovált lány-remake is erős skatulya-feszegetés a sivatagias-kopáran kékszemű aktortól.

A sztori rém egyszerű, amivel nincs is baj. Adott az 1870-es évek aranyásó Amerikája, ahol a dolgos ember még csak kergette az amerikai álmot, munkája minden gyümölcsét a környék pénzemberei és a banditák aratták le. A magához térő férfi, Jake Lonergan (Craig) a városka felé veszi az irányt, ahol bajba keveredik: előbb a helyi kiskirály fiával akasztja össze a bajuszt, majd nem sokkal később már körözés miatt állítja elő a seriff. Az elszállítást azonban megakadályozza pár orvul támadó idegen hajó, akik begyűjtik az embereket. A fejletlen földi technológia (winchesterek, coltok) helyett az igazán ütőképes eszköz a Lonergan csuklóján pihenő csuklópánt veszi fel a versenyt a emberrabló idegenekkel és fegyvereikkel. A város lakói sajátjaik nyomába erednek, némileg kiegészülve a megmaradt indiánokkal és Lonerga régi bandájának embereivel. A szokványos végső ütközet nem marad emberáldozatok (?) nélkül, a Függetlenség napja óta pedig tudjuk, hogy ne b@szakodjon egy idegen faj se az emberiséggel, mert hiába van csúzlink, tökösséggel megtámogatva átüti még az energiapajzsokat is!

Hatalmas elvárások vannak mostanra a rendező Jon Favreau-val szemben, lévén hatalmas érdemeket szerzett a Vasember-filmekkel, anyagilag pedig erőteljesen felfuttatta a Marvel-kiadó saját filmes iparágát. A mostanra sikerrendezővé avanzsált úriember egy ponton hibázott: túl sok mindenkit engedett a forgatókönyv közelébe. Összesen nyolc embert említenek a sztorit kotyvasztók közt, ami erősen érződik is. Olyan az egész film, mintha egy Párizs, szeretlek!-jellegű szkeccsfilmet látnánk, csak itt a dinamikusan egymás után épülő jelenetsorokat készítették el egymást váltva az írók (ki ne játszott volna olyan versíró játékot, melyben mindenki mond egy sort, a lényeg a rímelés legyen!). A vezérfonalat Lonerganék harca jelenti, de a felosztások alapján: a városi jelenetek erőteljesek és vadnyugatiasak; az üldözéses időszak kicsit erőtlen és összecsapott, mégis dinamikus; az indiánok egész egyszerűen csak történelmileg és némileg retorikailag indokolt szerepüknél fogva csak élőszereplős díszletek; a végső csata pedig sok helyütt érthetetlenül bugyuta és elnyújtott (idegen részről), egy-két szaftosabb képsor azonban menti a helyzetet. Nem mondom, hogy rossz megnézni, de bizony vannak üresjáratok, vannak didaktikus jelenetek és fájó, hogy pont Favreau hagyta benne azt a potenciált, amivel a Vasember-sztorikat sikerre vitte...

A színészekre nem lehet panasz, bár tény, Wilde kisasszony még mindig inkább csak hype-olt, mint tényleges sztár-karakter. Ford ugyan nem csattogtat ostort, de nem szívesen néznénk vele farkasszemet egyszer sem. Craig jól és hihetően adja a fejben magára maradt (=amnéziás) főhőst, aki jó útra akart térni, csak egy másik faj közbeszólt.

6/10 (főleg a hangulat és a látvány miatt)

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek