Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szegedi moziműsor 2011.02.03. - 02.09.

 

 

 

 

Érzéki csalódás 16h, 20:30
Gulliver utazásai 3D 16h, 18h, 5-6. 10h is
Szívrablók 19:30
Az utazó 20h
Az ügynökök a paradicsomba mennek 17:30
Mindenki megvan 18:15

 

 

 

 

Gulliver utazásai 3D 14h, 16h, 18h, 20h, 4-5. 22h, 5-6. 10h, 12h is
Párizsból szeretettel 14:30, 16:30, 18:30, 20:30, 4-5. 22:30, 5-6. 10:30, 12:30 is
A dilemma 13:15, 15:30, 17:45, 20:15, 4-5. 22:30 is
A következő három nap 13h, 15:30, 18h, 20:30, 5-6. 10:30 is
Aranyhaj és a nagy gubanc 3D 13:30, 15:30, 17:30, 5-6. 11:30 is
Arthur 3 - A világok harca 5-6. 10:45
Az utazó 15:45, 17:45, 19:45, 4-5. 21:45 is
Boszorkányvadászat 14h, 18h, 20h, 4-5. 22:15, 5-6. 10h is
Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. rész 13h
Ilyen az élet 14:45, 5-6. 10h is
Narnia Krónikái 3 - A Hajnalvándor útja 14h, 18:15
Piranha 3D 4-5. 22:30
Rohanás 16h, 4-5. 22h, 5-6. 12h is
Szerelem és más drogok 17h, 19:30, 5-6. 12:15 is
TRON: Örökség 3D 4-5. 21:45
Üvegtigris 3 19:30, 5-6. 11h is
Zöld darázs 3D 16h, 20:15, 5-6. 11:45 is

 

 

 

 

 

A szerelemről és más démonokról 3-6. 21h, 7-9. 19h
Sporthorgászat 3-6. 19h, 7-9. 21h
0 Tovább

Mozibemutatók

Az utolsó ilyen ínséges hét vár ránk, amikor ötnél kevesebb filmről kell hírt adnom. A múlt heti dömpinghez hasonló hetek vannak előttünk, március végéig bőséges filmáradattal. Most, az előző hét szolid felvezetése után még szusszanhatunk egyet, könnyen átlátva a filmes kínálatot, melyben van fesztiválkedvenc alkotás, pörgős akciófilm és családbarát 3D-s film. Lássuk akkor, kik keresik a heti figyelmünket.

 

A Golden Globe-on csak egy kategóriában nyertes film, melyet szűkebb hazájában, Nagy-Britanniában a Brit Filmakadémia 14 kategóriában jelölte, majd az Amerikai Filmakadémia is 12 kategóriában vélte érdemes indulónak. Tom Hooper filmje, A király beszéde igaz történeten alapul, a dadogós Bertie herceget kísérve fejlődési útján a nemzetet vezető VI. György királyig, mindezt közel húszéves panorámában megfilmesítve. A főszerepet játszó Colin Firth mellett Geoffrey Rush és Helena Bonham Carter szórakoztatja a nagyérdeműt. A szülőknek figyelmeztetésül: komoly mennyiségű káromkodással teli a film, ugyanis a királynak komoly pszichés gátakat kellett magában legyűrnie. Zseniális dráma a 2. világháború előtti brit belpolitikai élet királyi családot érintő ügyeiből.

 

 

Lassacskán már nem telik el úgy premierhét, hogy nem lesz 3D-s alkotás, főleg majd a nyári bemutatókat kell ezen a téren figyelni. Az igazán nagy költségvetésű versenyzőkig azonban a családi és animációs filmek viszik a prímet, most épp az előbbi kategóriába tartozó Gulliver utazásai 3D kerül műsorra. Lemuel egy postázóbeli alkalmazott az egyik New York-i újságnál, aki kap egy kiugrási lehetőséget: tudósítania kell a Bermuda-háromszögből. A hajótörés során a liliputiak szigetére vetődő Gulliver belekeveredik a háborúba, szerelmi tanácsadó is lesz, majd meg kell küzdenie egy gépesített óriással. A főszerepben Jack Black, aki Jason Segel, Emily Blunt és Amanda Peet oldalán teljesíti ezt a humoros kalandfilmet.

 

 

Szoktam elégedetlenkedni a többhetes, több hónapos megjelenési csúszások miatt, mégis van, amikor az én sokat látott filmes szemem is meglepődik. Szinte napra pontosan egy éve mutatták be a tengerentúlon a Párizsból szeretettel című akciófilmet, melyet a nagysikerű Elrabolva című film rendezője, Pierre Morel dirigált. Ennyi csúszás után inkább már dvd-n szokták forgalmazni a filmeket. A történet Párizsban játszódik, ahol az egyik nagykövetségi alkalmazottat rendelik ki az Amerikából érkező titkosügynök helyi kapcsolatának. Kettejük feladata lenne felszámolni egy terrorista szervezkedést, azonban az ügynök nem a csendes megoldásairól híres. A főbb szerepekben a saját imázsát építő John Travolta, valamint Jonathan Rhys Meyers.

0 Tovább

Párizsból szeretettel (From Paris with Love)

Jobb később, mint soha. Szinte napra pontosan egy éve mutatták be az Egyesült Államokban Pierre Morel új filmjét, melyben ismét Párizs a főszereplő, ismét az alvilág ábrázolása és annak lezúzása kerül a középpontba, ismét egy kipróbált öregfiú lesz az akciók sztárja. A klisék ismétlése ugyan kicsit elvesz a film értékéből, nem adja azt az élményt, mint tette az Elrabolva esetében, de ez a kicsit buddys áthallás másabb hangulatot is teremt.

A követségi alkalmazott és mellékállásban titkosszolgálati zöldfülű Reece (Jonathan Rhys Meyers) a szokványos rendszámtáblás melók után igazi nagypályás feladatot kap: az egyik titkosügynök, Wax (John Travolta) párizsi kísérőjévé kell szegődnie, hogy minél gyorsabban intézhesse el feladatát. Munka közben felszámolnak egy kínai drogforgalmazó egységet, egy robbantásos merényletre készülő pakisztáni csoportot, a fő feladat azonban, az érkező védelmi miniszter elleni merénylet megakadályozás már nem csak a terroristák elleni fellépést jelenti, hanem az érzelmekkel is harcolni kell.

A bevezetőben említett ismétlés-halmaz esetében muszály a különbözőségeket is megemlíteni: a kétszereplős osztag ütőképesebb (igaz, hangosabb is), a személyes érintettség éppenséggel ellentétes irányultságú (nem védelmezni, kiiktatni kell a szeretett nőt), az összeesküvés-elméletek rajongói embercsempészet és milliomosok játékai helyett a rideg és precíz terrorista sejtek világába nyer bepillantást. Morel ugyan nem érte utól az Elrabolva hangulatát, de jelen esetben a humor beemelése tényleg jó ötletnek bizonyult, még jobban ráerősítve a tényre, Luc Besson inkább már csak forgatókönyveket írjon, a rendezést hagyja meg másoknak. Travolta úgy igazán a Kardhal óta nem volt igazi akciófilmben, az itteni szerepvállalása először meglepő volt, de már az előzetesekben látható volt, jó kis pusztítást visz véghez. Karaktere az a fajta kemény ügynök, akit csak a halál nyugdíjaztathat, addig megy előre, emberen és falon át. Meyers ugyan kicsit gyengén és erőtlenül kezdte a filmet, de amint szabadjára engedhette az indulatokat, ő is jól teljesít.

Érthetetlen, miért vártak egy évet ennek a filmnek a bemutatásával. Ekkorra már a dvd-kiadással szoktak vesződni, nem a mozis premierrel. Főleg az internetes letöltések korában számít komoly hibának egy-egy akciófilm bemutatása, mert ha valami, akkor ez a műfaj a legéletképesebb a mozi berkein belül. Ez az a műfaj, ami a látványvilágával bevonzza az embereket, a poénokkal pedig csak újabb rétegeket talál meg. Aki akcióra vágyik a héten, mindenképpen nézze meg, ütős, csavaros és olykor gyilkos humorral átitatott alkotást láthat.

6/10

0 Tovább

Kung Fu Panda 2

0 Tovább

Transformers a Super Bowl-on

A Chevrolet nyilvánosságra hozta az egyik reklámját, mely a vasárnapi Super Bowl alatt látható lesz. A Transformers: Dark of the Moon című film első látható ajánlója még inkább az autómárkához köthető, mint a filmhez, de stílusában nagyon sok rajongónak szerezhet örömet.

0 Tovább

A dilemma (The Dilemma)

Romantikus dráma. Az az öszvér, amelyet csak kevesen szeretnek. Hogy miért? Mert jobb szeretünk vagy csak romantikázni, vagy csak drámázni, de ennek a keveréke annyira le tudja képezni az élet történéseit, hogy inkább kerüljük és maradunk a tiszta, idealisztikus műfajoknál. Ebből kifolyólag sincs sok esélye az alkotásnak, arról nem beszélve, hogy a két barátot alakító színész, Vince Vaughn és Kevin James sem az a kategória, akire a magyar piacon érdemes építeni. Valahogy nem tartoznak a bejövős színészek közé, nem feltétlenül a külsejük miatt, sokkal inkább a stílusuk az, ami kevésbé fekszik a honi közönségnek.

Ha már idegenkedés, az Oscar-díjas Ron Howard rendezésében érkező film is csupa kettős érzetet keltett első körben. Érdekelt ugyan a film, de tartottam is tőle. Hogy miért, azt jómagam sem tudom, egész egyszerűen volt egy olyan érzésem, hogy egy újabb sztárjátékot láthatok majd, mely csak a milliókról szólt, amit érte kapnak. Igaz ez színészre, rendezőre egyaránt. Hogy miben tévedtem?

Első körben James és Vaughn figurája, mint buddy-k nagyon is jól működnek, a melléjük rendelt Winona Ryder és Jennifer Connelly pedig csak javítanak az egészen. A sztori szerint két baráti párt láthatunk, akiknek férfi tagjai a nagy szakmai áttörés előtt állnak, annak minden stresszes pillanatával. Míg az egyikük épp lánykérésen töri a fejét, meglátja a haver-sógornőt annak szeretőjével. Innentől a sztori már kevésbé a nagy kiugrásról, mint a nagy hallgatásról és bizonyításról szól.

A drámai szál nagyon erős és karakteres, sőt, több mint elgondolkodtató. Az a dilemma, hogy elmondjad-e a legjobb barátodnak, hogy csalja a felesége, miközben az asszony zsarolni kezd, hogy mindenben téged fog okolni. Aki volt megközelítőleg hasonló helyzetben, annak könnyen átérezhető: hazudsz a barátod védelmében, vagy legyél vele őszinte a barátságra való tekintettel. A film nem is igazán komédia, mint ahogy a nemzetközi sajtóanyag írja, bár tény, igyekszik a komikus helyzetekkel tompítani a szituációk élét, mégis olyan édes-bús hangvétellel teszi.

A nagy és általános lehúzást ugyanúgy nem értem, mint az Utódomra ütök esetében. Meg kéne tudnom, mi az az általános standard, amihez magunkat tartva egy ilyen filmet lehúzunk a semmibe. Nem mondanám álszentségnek, de mindenképp valami, általam nem értelmezhető kritérium-keretbe helyezik ezeket az alkotásokat, ahol csak elvérezniük lehet. Ron Howard rendező nem okozott csalódást (igaz, katarzist sem), akire azonban ideje lesz figyelni, az író Allan Loeb, aki a Tőzsdecápák 2. része mellett az egyik legjobban várt idei sorozathoz, a Terra Novához is adta a nevét. Eközben pedig a Kellékfeleség című Adam Sandler-filmhez is összedobott egy forgatókönyvet.

Nagy öröm, hogy Winona Ryder egyre több alkotásban tűnik fel, évekig csak a dvd-polcokra bejutó filmek után rögtön két mozifilmben láthatjuk, emellett az Oscar-jelölt Fekete hattyúban kapott szerepet. A két említett úriember játékával semmi probléma nincs, hozzák azt, amit eddig is kaptunk tőlük, Jennifel Connelly-t pedig mindig öröm látni a vásznon. A szeretőt játszó Channing Tatum talán a legidegesítőbb alakításával "örvendeztette" meg a rajongóit, az ambivalens rocker szerepében csapongott, szinte csak irritáló megmozdulása volt. Hogy ez tudatos szándék vagy holmi véletlen, nem tudom.

Az igazság néha tényleg fáj.

6/10

0 Tovább

Szélesvászon - avagy a magyar filmes műsorok helyzete

A címben kifejtett többes szám egyértelműen a múltbeli versenyzők számbavételével nyer valóságalapot. Ma az országos televíziók közül csak a királyi szán némi forrást arra, hogy a heti filmpremierekről essen pár szó a műsortervben. A múltban számos versenyző volt, a kereskedelmi televíziók dobálgatták ide-oda a programot a műsortervben, majd a hétvégi napokról is kikoptak. A legnépszerűbb közülük a Moziverzum volt, mely két fiatal filmes, Tóth Barnabás és Simonyi Balázs műsorvezetésével érthető de lelkes módon engedtek bepillantást a mozis és filmes aktualitásokba. Száműzetésük óta a kereskedelmi csatornákon pang a műfaj, lehet, a lelkes de olcsó bloggerekre hagyják az ajánlózást.

A Magyar Televízió műsorán szeptember óta futó Szélesvászon című műsor Winkler Nóra jutalma azért, hogy a Kultúrházat kitörölték a kínálatból. A műsorvezetőnő felkonferálásával láthatóak a heti előzetesek, mely alatt Galambos Péter alámondásos magyar ismertetője hallható. Különböző kritikusokat hívnak be, akik egy-egy filmhez fűznek biztató vagy lehúzó szavakat, a lényeg a rövid párbeszédek állandósága. A végső konklúziót a behívott kritikusok körkérdéses szűrőzése jelenti, mely csak ráerősít az egyébként is szubjektív véleményekre.

Hogy mi is jelen írás aktualitása, saját lemaradásom pótlásán kívül? Az, hogy az egyetlen igazi filmes műsort hibák sorozata övezi. Az, hogy megszólaltatott szakértő nevét elbakizzák, az sem kis hiba (Hampuk Richárdból lesz így Kampuk Richárd), azonban az a fix hiba (amit két adás megtekintése után kijelenthetek), hogy mind a filmcímeket keverjük (Emberek és istenek helyett Istenek és emberek), mind az alkotók nevei komoly kiejtésbeli hibáktól hemzsegnek: Májköl lesz Michel (Misel) Gondryból - ez a hiba azért nagyon nem kicsi.

A legnagyobb gond az, hogy egy olyan műsor, ami heti filmbemutatókkal és dvd-ajánlókkal foglalkozik, kéthetente jelentkezik. Ez azért elég nagy hiba, mert a heti rendszerességű műsor alapból kései órán kerül bemutatásra, másrészt ez az időszaki jelleg csak csorbítja a befutási lehetőséget. Nem tudom, vajon a szerkesztők milyen célcsoportot céloznak meg. Akik érdeklődnek a filmek iránt, nem kéthetente, hétköznap kora éjszaka fognak informálódni. Akik kocanézők, azok számára se a kétheti váltás, se a műsor stílusa nem lesz nyerő, mert a szerte a neten és újságokban olvasható rövid ajánlókon kívül nem kapunk szinte semmit. Az pedig kifejezetten szégyen, hogy az Üvegtigris mellett egyetlen magyar nyelvű előzetes volt látható Galambos Péter szöveges ajánlói alatt. Ezt nem lehet csak úgy elfogadni, mert legalább feliratos előzeteseket illett volna alávágni a hanganyagnak, mert a felvillanó francia feliratok mellett az angol nyelvű előzetesek alatt még csak a feliratra is sajnálták a helyet vagy kapacitást.

Ezzel rá is térhetünk arra, miért nem sikeres itthon a mozgófilmes kultúra aktualitásait bemutató televíziós műsor. Ha a Szélesvászonnak köszönhető csapásirányon keresztül néznénk a kérdést, akkor látható egyfajta szakmai sznobizmus, mely nem engedi a modern megközelítést a műfaj közelébe. A két legutóbbi műsorban egy-egy kritikust lehet kiemelni, az egyik Szabózé Zoltán az Indextől, a másik pedig Kovács Gellért az MR2-től. Nekik köszönhetően kaphatott az átlagember némi érdekességet és egyediséget a filmekkel kapcsolatban. A többi szakérteni meghívott személy esetében érezhető az a jó magyar filmes képzés eredménye, hogy itt bizony a művészfilmes megközelítés és tananyag érződik. Ahogy nem hagyták a piaci követelményeket érvényesülni a filmiparban, úgy az újságírói mentalitás és reakció esetében is nagyon kilóg ez a fajta értelmiségi megközelítés.

Ha csak a Szélesvászon esetében néznénk ezt végig, a célcsoport-behatárolás problematikája nagyon érződik. A szólítsunk meg lehetőleg mindenkit köztelevíziós alapelve jelen esetben hamvába holt szándék, mert a mozi tipikusan az a műfaj, ami maximum a 18-49-es fizetőképes közösséget érinti, eltartott szempontból pedig a 6-14 és a 14-18 as célcsoportok pozícionálhatóak még. A műsor stílusa viszont a fiatalokat meg sem próbálja elérni, a fizetőképes célcsoport nagyrésze viszont nem ezt a műfajt igényli (legalábbis remélem).

Ami nagyon hiányzik az ilyen műsorokban, az a nyíltan vállalt konfrontáció az eltérő ízlések mentén. Ez a fajta steril ajánlózás, maximum értelmiséginek ható, egyébként meg degradáló véleményformálás a populáris filmek lesajnálása. Ideje lenne műsorszerkesztésnél is észrevenni, a piaci megközelítés nem megy szembe a közérdekekkel, főleg nem az egész országot érintő mozifilmes ajánlás terén.

Csak remélni lehet, hogy Andy Vajna kormánybiztos szerepvállalása nem csak a filmgyártás terén fogja életre kelteni a piaci megközelítés térhódítását, hanem a filmek megközelítésének és a filmes műsorok újraélesztésének is lökést adhat.

0 Tovább

Rohanás (Faster)

Ilyen lenne az Expendables, ha egyszereplős változatot írna Stallone? Nagy kérdés: Mi volt ennek az ízig-vérig bosszúfilmnek szánt alkotásnak a célja? Az átjön, hogy kegyetlen bosszút kell állni mindazokon, akik megölik a testvért. Azzal is tisztában van mindenki, hogy a moriális alapon ugyan megkérdőjelezhető, de egyenes és szavatartó főhősünknek a falon is át kell mennie ahhoz, hogy végezzen a gyilkosokkal. Azt nem értem igazából, ehhez miért nem választottak egy karakteresebb utat.

A sztori szerint a börtönből szabadult Sofőr (Dwayne "The Rock" Johnson) testvére gyilkosainak nyomába ered, hogy egytől-egyig levadássza őket a szemet szemért elv alapján. A lassan megismert múlt árnyai sötétebbek, mint első körben gondolnánk: a testvérek egy bankrablás részesei voltak, ahonnan meg is szöktek. Azonban a rejtekhelyükön rajtuk ütött pár fickó, akik a pénz mellett a testvérbáty életét is elvették. A fejbelőtt öccse azonban túléli az esetet, majd 10 év börtön után kiszabadulva ered a nyomukba. A gyilkossági hadjáratát megnehezíteni szándékozó rendőrpáros egyik tagja gyakorló heroinista (Billy Bob Thornton), akire a boldog nyugdíjas évek hetek távlatából néznek. Emellett egy egoista és kissé elmebajos bérgyilkos (Oliver Jackson-Cohen) is emberünk nyomába ered, hogy őrült táncuk nyomán gyarapítsák a hullák sorát.

Az utóbbi években a középszerű vígjátékokkal jelentkező rendező, George Tillman Jr. és a színész Dwayne Johnson is talán erőre kap ettől a tesztoszteron-szagú vendettától, mert mindkettejüknek jobban álltak a komolyabb, komorabb műfajok, az alkotói hitelességről nem is beszélve. A főleg az afro-amerikai témafelvetésekkel operáló író-rendező által írt vígjátékai helyett inkább a rendezett drámái a figyelemreméltóak, a Férfibecsület után Notorious B.I.G. életrajzi filmjével is szép sikereket tudhat magáénak. Johnson a családi filmek és a vígjátékok tengerében lubickolt pár évet, de úgy néz ki, visszatér az akciófilmes terepre: Ezt követően a Halálos Iram 5. részében lesz látható. Nagy visszatérő Billy Bob, aki szintúgy kicsit a gyorsan leforgatható és könnyen emészthető vígjátékok rabja volt az elmúlt pár évben, bár igaz, ebben a filmben sem hozza azt a színvonalat, amit tőle elvárunk.

A csavarosnak szánt történetet szállító Gayton-testvérek eddigi legnagyobb dobása a film, remélhetőleg nem ez lesz a zenit egyikük számára sem. Akik viszont dícséretben részesülhetnek, az egyrészrt a zeneszerző Clint Mansell, aki nagyon ráérzett ennek a filmnek a hangulatára, valamint az operatőr Michael Grady, akinek szintúgy sikerült a képi világgal hangulatba hoznia a nézőket.

Igazi, egyszer nézős akciófilm, remélhetőleg több tékozló fiú helyes irányba terelésével.

5/10

0 Tovább

17. Screen Actors Guild - díjátadó

A tegnapi rendezők díjátadója után újabb győztes-hirdetések, újabb partik, ezúttal a színészek háza tájáról. A Színészek Céhének díjátadóján alig volt némi meglepetés. A filmes kategóriákban ugyanazok vihettek haza szobrocskákat, mint eddig: Colin Firth, Natalie Portman, Christian Bale és Melissa Leo eddig szinte veretlenül állnak a versenytársakkal szemben, vagyis a hátralevő BAFTA- és az Oscar-díjátadó előtt nem nagy jóstehetség megtippelni a fenti kategóriák győzteseit.

Hasonló állandóság a televíziós kategóriákban is megfigyelhető, Claire Danes és Al Pacino is egyeduralkodó a kategóriájában. Sorozatok terén egyértelműen a Gengszterkorzó évét éljük, Steve Buscemi pedig csak rádupláz a sorozat sikerére. A Modern család kezdi átvenni A stúdió szerepét a díjátadókon, megelőzve most a Golden Globe-on ajnározott Glee - Sztárok leszünk!-öt.

Az életműdíjat Ernest Borgnine kapta.

 

Filmes kategóriák

 

Legjobb szereplőgárda

A KIRÁLY BESZÉDE

 

Legjobb színész

COLIN FIRTH / VI. György király – A király beszéde

 

Legjobb színésznő

NATALIE PORTMAN / Nina Sayers – Fekete hattyú

 

Legjobb férfi mellékszereplő

CHRISTIAN BALE / Dicky Eklund – A harcos

 

Legjobb női mellékszereplő

MELISSA LEO / Alice Ward – A harcos

 

 

Televíziós kategóriák


Legjobb szereplőgárda drámai sorozatban

GENGSZTERKORZÓ

 

Legjobb színész drámai sorozatban

STEVE BUSCEMI / Nucky Thompson – Gengszterkorzó

 

Legjobb színésznő drámai sorozatban

JULIANNA MARGULIES / Alicia Florrick – A férjem védelmében

 

Legjobb színészgárda vígjátéksorozatban

MODERN FAMILY

 

Legjobb színész vígjátéksorozatban

ALEC BALDWIN / Jack Donaghy – A stúdió

 

Legjobb színésznő vígjátéksorozatban

BETTY WHITE / Elka Ostrovsky – Hot in Cleveland

 

Legjobb színész tévéfilmben vagy minisorozatban

AL PACINO / Jack Kevorkian – Dr. Halál

 

Legjobb színésznő tévéfilmben vagy minisorozatban

CLAIRE DANES / Temple Grandin – Temple Grandin

 

 

Filmes és televíziós kaszkadőrmunka


Legjobb kaszkadőrmunka filmben

EREDET

 

Legjobb kaszkadőrcsapat televíziós sorozatban

TRUE BLOOD

0 Tovább

Egy néma kiáltás (Un homme qui crie / A screaming man)

Afrika romokban, de még ezek a romok is képesek lángolni. Nem aktuálpolitikai megállapítást akarok tenni, de nem lehet kihagyni a mostani eseményeket sem. Igaz, nem Fekete-Afrika, hanem a turisztikai célpontoknak számító Egyiptom és Tunézia került a hírek középpontjába, de el kell ismerni, az egész kontinens az elfojtott feszültségek terhétől szenved. Vallási és törzsi ellentétek húzódnak a háttérben,  mióta kiharcolták a függetlenséget, már nem csak a háttérben. Ezek mellett nem lehet elfeledkezni a gyermekhadseregek tömegeiről, az AIDS pusztító jelenlétéről, a mérhetetlen szegénységről és az uralkodó elit fényűzéséről sem.

Mindezek ismeretében beülünk a moziba, egy francia-belga-csádi koprodukciós alkotásra, mely a polgárháború előestéjétől követi végig a Bajnok történetét. A Bajnok nem más, mint Adam, az elegáns hotel úszómestere, aki a '60-as években Közép-Afrika úszóbajnoka volt. Fiával együtt dolgozik, az új kínai vezetés azonban fiatalos környezetet kíván kialakítani, ezért Adam-et arra kényszerítik, adja át a munkát fiának, ő pedig a szégyenfoltnak számító portás pozícióját vegye át. A csendes családi viszály azonbannem tud betetőzni, mert fiát, Abdelt besorozása miatt elviszik a katonák. Adam visszakerül a medence mellé, otthon azonban megjelenik Abdel terhes barátnője. Adam rászánja magát, hogy kiszabadítsa fiát, azonban nem a várt körülmények közt találja meg Abdelt.

Nagyjából hasonló képet festett az állapotokról a Hotel Ruanda című alkotás is, de míg ott a háború konkrét borzalmai mellett az emberi áldozatvállalás volt a középpontban, itt egy háttérben húzódó, soha nem látható háború nyomasztó terhei alakítják a történetet. A csendes és megbízható apa egyetlen pillanatra lesz önző, mégis helyrehozhatatlan hibát vét. Nem is igazán az a drámai, ahogy fia ellen tesz, hanem az, mennyire természetes az a mód, ahogy ezt teszi. A háborús hozzájárulás szégyenteljes címkéje mögé bújva szülők tízezrei teszik ugyanezt, mert fizetni nem tudnak.

A történetnek nagyon jót tesz, hogy a kissé hatásvadász amerikai előd után ez a film csak csendben csordogál, nincs benne kapkodás és akció, csak egy megfontolt és nyugodt ember és családja kálváriája. Ez a fajta szívbemarkoló dráma jobban elgondolkodtatja az embert, főleg akkor, ha párhuzamot vonunk a délszláv válság hatásaival. Ott is a kényszerből egy zászló alá tömörített népek lázadtak fel a saját szabadságuk érdekében, itt is a törzsi-vallási eltérések a legfőbb kiváltó tényezők. Ez a fajta hasonlóság pedig segíthet az afrikai problémákat degradálni szándékozók feladatának megnehezítésében.

8/10

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek