Megmondom őszintén, enervált voltam követni az idei átadót. Egyrészt mert kiszámítható volt, mint a fene (annak ellenére, hogy az előzetes tippjeimnek csak a fele jött be), másrészt pedig valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva hidegen hagyott idén. Ahogy elnézegetem a végső listát, ezen nem is csodálkozom. Az, hogy a sokkal felszínesebb, kevésbé részrehajló A bombák földjén után Kathryn Bigelow filmje, a Zero Dark Thirty egyetlen megosztott hangvágásért díjat kapott, talán a legnagyobb csalódás a filmszerető közönségnek: bukott a film, női főszereplő, eredeti forgatókönyv és vágás kategóriákban, holott az első három esetében talán a legjobb volt (bár a szkript terén Tarantino győzelmével sem nagyon lehet vitatkozni). A ZD30 áldozatául esett annak, hogy a most regnáló amerikai politikai elit igencsak élvezi Hollywood osztatlan bizalmát, így nem csoda, ha egy nyíltan kritikus alkotást még a "nagy fehér öregek" kara, aka Amerikai Filmakadémia tagjai is elutasítanak.
Ennél is érdekesebb, hogy a színészi teljesítmények terén szintén elég kiszámítható végeredményt szállított az éjszaka, már ha tisztában voltunk az eddigi eredményekkel. Igaz, hogy itt négyből kettő lett a találati arány, azaz büszke 50%-os eredménnyel büszkélkedek, de kiábrándító, hogy semmi bátor választáshoz nem volt merszük. A férfiak mezőnyében Joaquin Phoenix lett volna a szokványostól eltérő, mégis tökös választás, míg a hölgyek mezőnyében Jessica Chastain a ZD30 általános elutasítása miatt került háttérbe. Igan, Day-Lewis választása a nagy történelmi portré végett még benyelhető szakmai szemmel, de Jennifer Lawrence nem nyújtott Oscar-díjas alakítást - igaz, ezen kár is keseregni, ki nyújt olyan szintű alakítást, mert rég nem a teljesítmény dönt.
Ahol még hatalmas a hiányérzete az embernek, az a két kisebb, az animációs és a külföldi film kategória. Míg az animációs fronton a lehető legrosszabb döntés született (az örök Pixar-győzelem), addig a külföldi filmek terén csak a rendező nevére szavaztak. Kíváncsi lennék, a Merida milyen mezőnyben múlta felül akár a Frankenweenie-t, akár a Rontó Ralphot. Mind a kettő jobb alkotás, több művészi értékkel és jobb nézői-kritikusi véleményekkel, mégis, érthetetlenül kommersz döntés ezt a félresikerült női emancipációs kísérlethalmazt díjazni. Ezzel szemben a Szerelem győzelme a War Witch felett... Ezt még emésztenem kell. Mert szép és fontos filmet tett le Haneke az asztalra, de a War Witch sokkal lényegretörőbb, nem a tisztán érzelmekre ható ábrázolás hatja át.
A győztesek listája, az első tíz kategóriában feltüntetve, hogy sikerült a tippelésem:
Legjobb film: Az Argo-akció - talált
Legjobb rendező: Ang Lee (Pi élete) - talált
Legjobb férfi főszereplő: Daniel Day-Lewis (Lincoln) - talált
Legjobb női főszereplő: Jennifer Lawrence (Napos oldal) - nem talált
Legjobb férfi mellékszereplő: Christoph Waltz (Django elszabadul) - nem talált
Legjobb női mellékszereplő: Anne Hathaway (A nyomorultak) - talált
Legjobb eredeti forgatókönyv: Quentin Tarantino (Django elszabadul) - nem talált
Legjobb adaptált forgatókönyv: Az Argo-akció (Chris Terrio) - nem talált
Legjobb animációs film: Merida, a bátor - talált
Legjobb külföldi film: Szerelem (Michael Haneke) - nem talált
Legjobb vágás: Az Argo-akció (William Goldenberg)
Legjobb operatőr: Pi élete (Claudio Miranda)
Legjobb díszlet: Lincoln
Legjobb vizuális effektek: Pi élete
Legjobb jelmez: Anna Karenina (Jacqueline Durran)
Legjobb maszkok: A nyomorultak
Legjobb zene: Pi élete (Mychael Danna)
Legjobb betétdal: Adéle: Skyfall
Legjobb hangkeverés: A nyomorultak
Legjobb hangvágás: Skyfall, Zero Dark Thirty (megosztott díj)
Legjobb animációs rövidfilm:, Paperman
Legjobb rövidfilm: Curfew
Legjobb dokumentumfilm: Searching for Sugar Man
Legjobb rövid dokumentumfilm: Inocente
Utolsó kommentek