Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

84. Oscar-díjátadó

Magunk mögött tudhatjuk az idei filmes szezont, mára virradóra átadták az Oscar-díjakat is. Abszolút győztest matematikai alapon nem hirdethetünk, elvégre A némafilmes és A leleményes Hugo is 5-5 szobrocskával gazdagodott, de mekkora különbség van a legjobb film és rendező kategóriája, valamint a legjobb operatőr és látványtervezés között!

Nagy meglepetések (lassan) szokás szerint nem születtek, a szavazásunkon győztesek és a kihirdetett szobortulajdonosok közti különbség esetében sokszor csak csekély szavazatszám mutatkozott. 

Lentebb a teljes lista, a fontosabb kategóriák esetében pedig zárójelben a szavazás eredménye abban az esetben, ha eltérés mutatkozott.


Legjobb film: A némafilmes


Legjobb rendező: Michel Hazanavicius (A némafilmes)


Legjobb férfi főszereplő: Jean Dujardin (A némafilmes)

(szavazásunkon: George Clooney - Utódok)


Legjobb női főszereplő: Meryl Streep (A Vaslady)


Legjobb férfi mellékszereplő: Christopher Plummer (Kezdők)


Legjobb női mellékszereplő: Octavia Spencer (A segítség)

(szavazásunkon: Berenice Bejo - A némafilmes)

Legjobb eredeti forgatókönyv: Woody Allen (Éjfélkor Párizsban)

(szavazásunkon: A némafilmes)


Legjobb adaptált forgatókönyv: Alexander Payne, Nat Faxon és Jim Rash (Utódok)

(szavazásunkon: Suszter, szabó, baka, kém)


Legjobb animációs film: Rango


Legjobb idegen nyelvű film: Nader és Simin


Legjobb dokumentumfilm: Undefeated

Legjobb operatőr: Robert Richardson (A leleményes Hugo)

Legjobb vágás: Kirk Baxter és Angus Wall (A tetovált lány)

Legjobb látványtervezés: Dante Feretti és Francesca Lo Schiavo (A leleményes Hugo)

Legjobb kosztümtervezés: Mark Bridges (A némafilmes)

Legjobb smink/maszk: A Vaslady

Legjobb eredeti filmzene: Ludovic Bource (A némafilmes)

Legjobb betétdal: Man or Muppet (Muppets)

Legjobb hang: A leleményes Hugo

Legjobb hangvágás: A leleményes Hugo

Legjobb képi effektusok: A leleményes Hugo

Legjobb rövidfilm: The Shore

Legjobb rövid animáció: Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore

Legjobb rövid dokumentumfilm: Saving Face

0 Tovább

Oscar 2012 -Szavazás!

Az elmúlt egy hétben szavazásra buzdítottam az olvasókat, amitől most sem tekintenék el, annyi különbséggel, hogyaz egyheti szorgoskodást megfejelendő a teljes lista egyben található, így egy-egy napról lecsúszó érdeklődők is bőséggel pótolhatják a hiányzó szavazatokat.

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb film

Elérkezett a záróetap Oscar-szavazásunk hetében, s ezzel talán a legnagyobb figyelem övezte kategóriát vezetem fel, a legjobb film jelöltjeit. Tavaly óta bővített mezőnnyel operál az Amerikia Filmakadémia, lévén arra hivatkoztak, annyi értékes film kerül a kezükbe, csak öt érdemes jelöltet kiválasztani egyenesen lehetetlenségé Ezen hígitás okán előbb 10 indulóból hirdettek győztest, idén pedig (kerek) kilenc indulót neveztek meg a világszerte nyomon követett díjátadó talán legnevesebb kategóriáján belül.

Elsőként a számomra olyannyira kedves Az élet fája című Terrence Malick-filmet említeném, mely mellett szó nélkül elmenni barbárságot jelentene. Igaz, hogy a film nehezen emészthető, átszövi mind a képi, mind a verbális tartalmat megannyi bibliai idézettel, mégis az az ember érzése, egyszerűen a megérdemelt helyen landolt a film. Rögtön ezután már értetlenségemnek adnék hangot, hogy Woody Allen francia hangulatú alkotása, az Éjfélkor Párizsban hogy kerülhetett fel a legjobb filmek listájára, mikor egyértelmű, hogy a szkriptért kapott jelöléssel túl is teljesítette a várakozásokat. Mindez nem elég, tetőzik az indulat, mert Steven Spielberg sem maradt jelölés nélkül, az utóbbi évtizedek talán leggyengébb Spielberg-filmjével, a Hadak útján elkészítésével kiérdemelte a legjobb filmért járó Oscar-díj versenyébe való nevezést... Azonban a nagy öregek tévútán járkálásának elismerése it tnem ért véget, Martin Scorsese neve is felkerült egy olyan alkotással, amit nem feltétlenül a maffiafilmek mesterétől várna az ember: A leleményes Hugó nem rossz film, csak épp nem Scorsese-től várná az ember, de nem is jelölné Oscarra a józan eszére hallgatva.

Mindezek után A némafilmes jelölése nemhogy nem meglepetés, egyenesen az átadó nagy esélyese, igaz, kevesebb jelöléssel büszkélkedik, mint Scorsese mesefilmje, azonban azt a tíz jelölésnek is ha a felét begyűjti, akkor tegye a rangosabb kategóriák közül (film, rendezés, színészek, szkript). Kicsit meglepő, hogy Brad Pitt egy ennyire visszafogott szerepével jelölésig vitte: a Pénzcsináló azon sportfilmek közé tartozik, melyek nem lesznek kultikus magasságokba emelve, mégis emlékezni fogunk rá, remélhetőleg nem ezen kategória Oscar-díja révén. Ha már az előző bekezdés is hemzsegett a túlértékelt filmektől, ide is befér egy: a Rém hangosan és irtó közel című film Stephen Daldry alkotása, akitől egy sokkal élvezetesebb és emlékezetesebb filmet már láthattunk 2008-ban, A felolvasó címmel. Ehhez képest ez a jelölés is csak a korábbi érdemek újbóli elismeréseként fogható fel. Amerika nem felejti történelmét, melyben szép számmal vannak gyalázatos évtizedek, jelen esetben a 20. századi rabszolgatartás körülményeinek édes-bús feltárásának lehettünk szemtanúi A segítség képkockáin és történetén keresztül. A tavalyi év egyik legnagyobb meglepetését okozó alkotás Tate Taylor rendezésében készült, aki egy évvel korábban A hallgatás törvénye című film szereplőgárdáját gazdagította: gyors és sikeres váltás, na! Végül említsük meg Alexander Payne drámáját Utódok címmel, melyben George Clooney igyekszik feldolgozni felesége fizikai és korábban bekövetkezett ámde mindeddig titkolt érzelmi elvesztését. Ezen esetben is érthető a jelölés, az esetleges díjazás már kevésbé.

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb rendező

Elérkeztünk a személyhez köthető díjak utolsó etapjához, ez pedig nem más, mint a rendezői díj kategóriája. Meg kell vallanom, bőséggel vannak kétségeim a kategória jelöltjeit illetően - na nem minden esetben.

Elsőként Woody Allen rendezésével kapcsolatban jegyezném meg, hogy ennél azért bőséggel láttunk jobbat a neurotikus mestertől, az Éjfélkor Párizsban kellemes szórakozás, fogyasztható és élvezetes, sikeres film, azonban nem feltétlenül érdemli meg a győzelmet.

Őt követi a jelöltek listáján Michel Hazanavicius, aki nagy valószínűséggel a merész próbálkozása miatt, fogja megkapni a díjat, elvégre egy némafilmmel érte el eddigi legnagyobb sikereit, ráadásul olyan magasságokba, amire némafilm terén napjainkban nem biztos, hogy mertünk volna fogadni, márpedig A némafilmes per pillanat a legnagyobb esélyes.

Grandiózus vállalkozás terén mindenképp Terrence Malick a befutó, elvégre lírai hangvételű családszonettje oly mélységekben boncolja apa-fiú kapcsolatát, melyre rég volt példa a filmművészetben, ilyen bibliai áthallásokkal pedig egyenesen eszmei magasságokba is emeli témáját, ami miatt viszont nehezen is emészthető az átlagnéző számára Az élet fája, holott rendezés terén ez a film érdemelné meg leginkább a szobrocskát.

Alexander Payne filmje, az Utódok című film esetében a jelöléskor sokkal inkább a korábbi érdemek játszottak szerepet, semmint a tényleges teljesítmény. Hiába jó a film, a katarzis, a személyiség-fejlődés, melyet a film során együtt kéne átélnünk a főszereplővel, egész egyszerűen elkerüli a nézőt, mindössze az átlagosnál erősebb együttérzést váltva ki a szenvedő karakterrel.

Zárásként pedig Martin Scorsese jelölése említendő, mely amellett, hogy a leginkább jelképezi, milyen szinten csak népszerűségi verseny az Oscar-díjátadó, be is bizonyítja, mennyire előzte meg a rendező korábbi munkásságainak jelentős része a saját korát, elvégre a hetedik Oscar-jelölését váltotta csak díjbegyűjtésre is A tégla című filmjével, a Taxisofőrért pedig még csak nem is jelölték.

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb főszereplők

Elérkeztünk a színészi kategóriák királyához és királynőjéhez, a főszereplői díjakhoz.

A férfiak mezőnyében elsőként egy világszinten ismeretlen színészt köszönthetünk egy ismeretlen filmből, Demian Bichir főszereplésével egy igazi mexikói feltörekvés-filmet láthatunk A Better Life címmel, melyben nem csak a hétköznapok, hanem a bevándorlásiakkal vívott harcon keresztül kapunk cseppet sem ideális képet a Los Angeles-ben élő bevándorló-közösségről és napjainkban előttük álló lehetőségekről. Másodsorban George Clooney a kategória egyik nagy esélyese, az Utódok című filmben nyújtott alakításával, azonban nem elhanyagolandó, hogy idei másik alakítása, A hatalom árnyékában című film hataloméhes elnökjelöltjének szerepében sokkal meggyőzőbb, igaz, ez esetben csak mellékszereplői jelölést kaphatott volna. Harmadikként a másik nagy esélyes, A némafilmesben zseniális alakítást nyújtó Jean Dujardin említendő, aki Clooney-hoz hasonlóan nyert már a kategóriában: míg a Golden Globe-on elválasztották őket a drámai és musical/vígjáték megkülönböztetés miatt, addig a Brit Filmakadémiánál Dujardin legyőzte Clooney-t. Negyedik jelöltként Gary Oldmant érte a megtiszteltetés, azonban a hazai megmérettetésen (BAFTA) ő is alulmaradt Dujardinnal szemben a Suszter, szabó, baka, kém főszerepével. Ötödik jelölt pedig Brad Pitt, akit a Pénzcsinálóban nyújtott visszafogott és precíz alakításáért jelöltek, azonban neki is egy másik filmje, Az élet fája volt azon alkotás, melyben maradandóbbat alkotott - igaz, Malick rendezése sok helyen megfeküdte a gyomrokat, elvégre színvonalához képest kevés jelöléssel büszkélkedhet.

Lássuk akkor a hölgyek mezőnyét is! 

Elsőként Glenn Close férfiruhás alakítása érdemelt jelölést az Albert Nobbs című filmből, melyben az álruhának ksözönhetően törhet ki a nőket sújtó elnyomásból a késő 19. századi Írországban. Második a szintén kitörésért küzdő Viola Davis, aki A segítség főszerepében az 1950-es évek amerikai déli cselédsorsokba nyújt bepillantást, lerántva a leplet a diszfunkcionális családmodellről. Harmadikként Rooney Mara jelölését említeném, aki A tetovált lány remake-jében hozna új színfoltot Lisbeth Salander személyiségébe és történetébe, azonban igazából csak egy amerikanizált változatát kaphatjuk a zseniális svéd filmnek és főszerepőlnek egyaránt. Negyedik az Oscar-rekorder, a 17-szeres jelölt és kétszeres díjazott Mery Streep, aki ezúttal a britek miniszterelnök nagyasszonyányak, Margaret Thatchernek bőrébe bújva érdemelte ki jelölését. Ötödikként pedig egy másik nagy esélyes, Michelle Williams az Egy hét Marilynnel című önéletrajzi filmből, aki élete talán legkiforrottabb és legszínvonalasabb alakítását nyújtja a mozi emblematikus női ikonjának szerepében. Míg a Golden Globe-on Streep és Williams külön kategóriában győzedelmeskedett, addig a Brit Filmakadémia már csak hazaszeretet okán is Streep alakítását hozta ki győztesnek, úgyhogy hazai pályán Williams egyenlíthet.

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb mellékszereplők

A mai napon már megszemélyesednek a versenyzők! Ideje, hogy a mellékszereplői kategóriákat vesézzük ki, közülük is az urakkal kezdve (ahogy a díjátadós rangsorok is teszik, merő egyenjogúságból).

A férfi mellékszereplők közül talán mondani sem kell, Christopher Plummer a toronymagas esélyes, elvégre a Kezdők című film megözvegyült és bemelegedett nyugdíjas apukájaként nem csak Goran Visnjicet, de tabukat is döntöget. Igaz, kicsit kiábrándító, hogy melegkártya és már díj is, de emlékezzünk csak Sean Penn Milk-beli alakítására: ott is elfogadható az ítélet, de láttunk nála jobbat is! Pedig idén is kapunk bőséggel jó alakítást, elég csak Jonah Hill visszafogott alakítását említeni a Pénzcsinálóból, mellyel merőben új utat szabhat karrierjének. Rajtuk kívül két nagy öreg, Nick Nolte és Max von Sydow is jelölve, esetükben el is értük a lehetőségek csúcsát - mindkét esetben jól játszottak, de nem Oscar-díjasan. Kenneth Branagh se az utolsó, de szinte elhomályosodik Michelle Williams mellett a Marilyn-filmben.

El is érkeztünk a hölgyekhez! A nagy esélyes Octavia Spencer, alakításában van annyira radikális, mint volt anno Mo'Nique a Precious-ben, annyi a különbség, hogy míg a már díjazott hölgyemény Amerika szégyenteljes bugyrainak mocskában tocsogva érdemelte ki a szobrocskát, addig Octavia alakítása a Amerika szégyenteljes történelmi előzményeinek szégyenteljes bugyrainak mocskából kiemelkedő alakításáért kap(hat)ja meg az arany szobrocskát. Chastain kisasszony is befutott A segítségből, de valljuk be, az afro-amerikai szereplők miatt volt igazán élvezetes a film, kis hópiheként csak üde színfoltot jelentettaz előbb említett hölgy. Ami szégyen, hogy Berenice Bejo-t csak mellékszereplőként jelölte az Akadémia (ezzel biztos Glenn Close vagy Rooney Mara jelölésének biztosítottak helyet), ámde hiába bájos a hölgyemény A némafilmes női főszerepében, Octavia karaktere maradandóbb és erőteljesebb a vásznon.

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb forgatókönyvek

Ha kedd, akkor forgatókönyvek!

Első körben az eredeti szkriptek jelöltjeire szavazhatunk. Woody Allen örök favorit, kategóriájában pedig már vitte is, ami mozdítható, ámde az Éjfélkor Párizsban kapott egy komoly kihívót: A némafilmes is ott vitte a szkriptet, ahol csak tudta, úgyhogy szép kis összecsapásnak leszünk szemtanúi. Melléjük beválogatni a Koszorúslányokat... kicsit elrugaszkodott ötlet, főleg, hogy színvonalban (nem a poénokat értve) el is marad a versenytársaktól. Ide még azért bepasszintották a Nader és Simin könyvét, ami teljesen érthető, elvégre a 2011-es év eddig közfelkiáltással megválasztott legjobb külföldi filmjéről beszélünk. Ötödikként egy szürke eminenciás, a Krízispont található, amely az ismeretlenség homályából érkező szürke ló képében érkezik, sztárgárdával megtámogatva igazi underdog-győztes lehet.

Másodsorban pedig az adaptált könyvekből elkészült filmekre lehet szavazatokat juttatni, kinek ízlése szerint! A legnagyobb esélyes Payne szkriptje, az Utódok, mely tényleg talán csak ezen a fronton lenne érdemes győztes. Főleg olyan versenytársak között, mint A hatalom árnyékába, a Pénzcsináló és a Suszter, szabó, baka, kém, amelyek közül bármelyik viszi haza a szobrot, méltán mondhatja el magáról, hogy Oscar-díjas alkotás. Zárásként pedig a számomra még fekete ló A leleményes Hugó, mely Scorsese részéről kicsit érthetetlen alkotás, agyon is szórták a jelölésekkel, melyek inkább tűnnek a név iránti hódolatnak. 

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb animációs film

Ha már csúnya hétkezdés van, akkor melengessük a szívünket némi animációs nosztalgiával! Idézzük fel, melyek voltak a tavalyi év legjobb egészestés animációs filmjei, s ezek közül mi magunk melyiknek adnánk oda az arany szobrocskát!

Most megmérkőzik Európa, a latin-amerikai térség valamint a jó öreg hollywoodi álomgyár is! Hogy a maga szája íze szerint elkészített alkotások közül végül melyik lesz a befutó, az hétfő hajnalban kiderül, addig is mérjük meg magunk közt, ki nyerhet!

Rögtön elsőként a kubai hangulatot megragadó Chico és Rita című alkotás emelendő ki, az amerikai álom és a kubai hétköznapok kerülnek összevetésre. Másodikként a Csizmás a kandúr című franchise-refresh kerül terítékre, mely sokaknak tetszett, nálam mégsem érdemelne jelölést se (helyette inkább a Tintin kalandjai lehetne induló...). Harmadikként egy ízig-vérig francia darab, az Egy macska kettős élete, melyben az ominózus cicus nappal szobacica, este besurranó tolvaj, mindezt sanzoni könnyedséggel vitték filmre. Negyedrészben a Kung Fu Panda 2 is jelölve, hiszen egy nagysikerű első részre húztak lapot, ami minimum olyan színvonalú, mint az előd, ha nem jobb. Zárásként pedig egy nagy zsánerkatyvasz, az inkább szakmai mint közönségsikereket begyűjtő Rango, mely westernként is legalább annyira jó, mint animációs filmként!

0 Tovább

Oscar 2012 - Legjobb idegennyelvű film

Útjára indítok egy hétnapos szavazási lehetőséget, mely a február 27-én esedékes Oscar-díjátadó jelöltjeinek lehetőségeit méri fel kicsiny követői közösségemen belül. Első körben az inkább Európában figyelemmel kísért idegennyelvű filmek kategóriájában invitálnám szavazásra a drága olvasókat. Olyan kategóriáról van szó, melynek filmjei sokszor csak évekkel későb jutnak el a magyar nézőközönséghez, így az igazán fanatikus filmrajongók élveznek némi elsőbbséget.

A további menetrend legyen meglepetés, a lényeg, hogy a főbb kategóriákban fogom megszavaztatni az olvasókat!

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek