A Gladiátor Oscar-díjas fogadtatása óta reneszánszát éli a római kori történetek filmes adaptálása. Sorolni lehetne a filmeket, amely csak a helyet foglalná a cikkben, de igazán a Róma című tévésorozat az egyetlen, ami még nyugodt szívvel megemlíthető: "kistestvére", a Spartacus már más irányba kanyarodik, hiába korhű ábrázolás jellemzi. Filmes-sorozatos életrevalóságukat mi sem támasztja alá jobban, mint a ránk maradt korabeli római emlékek: a színművek, a történelmi tények alapján is az egyik legszínpadiasabb, legsokoldalúbb és legellentmondásosabb korszak az emberiság történetében, tele olyan hősökkel és anti-hősökkel, akik modern korunk személyiségeinek, történéseinek archetípusait szolgáltatják.
Neil Marshall rendező két erős, feszültségkeltésben jeleskedő, kegyetlen horror (Dog Soldiers, A barlang) után elindult a nagyvilági rendezői státusz felé, azonban a Végítélet című női Mad Max-filmjével alaposan lerontotta saját imidzsét. Jelen alkotás már kifele lábalás a gödörből, még ha nem is olyan iramű léptekkel, mint azt rajongói remélték, az apró negatívumok mellett (ha lehet őket annak nevezni) már észrevehetőek a rendezői karakter kirajzolódásának momentumai, amik nem csak a filmnek tesznek jót, de az alkotónak és a rajongóknak is.
Kies brit területeken, a mai skót földeken járunk. A Római Birodalom légiói nem tudnak megbírkózni a lázongó pikt seregekkel. A korai lázadó gerillák rajtaütnek egy helyőrségen, csak Quintus Dias-t (Michael Fassbender) hagyják életben, de őt is csak kínozzák. Quintus megszökik tőlük, a kivégzett légionáriusok életét megbosszuló Titus Virilius legátus (Dominic West) és légiója befogadja maguk közé, elindulnak a pikt törzsek vezetője, Gorlacon (Ulric Thomsen) szálláshelyéhez. Agricola helytartó révén egy szakadár pikt vadász, Etain (Olga Kurylenko) is csatlakozik hozzájuk, mind helyismerete, mind a népe irán táplált bosszú okán.
Etain azonban Gorlacon beépített embere, a lépre csalt légióban csak pár túlélő akadt. A maréknyi ember legátusuk után ered, a láncra vert Viriliust azonban nem tudják kiszabadítani. Gorlacon fia halála miatt vérbosszú-hadjáratot indít ellenük, nem nyugszik, míg az utolsó fej is porba nem hullik. Etain vezetésével üldözőbe veszik a légionáriusokat, akik a hegyeken keresztül nyugatra tartanak. Az irtóhadjárat mellett a belső feszültségek is csökkentik a csapat méretét, miközben a Skót-felföld szépségeiben gyönyörködhetünk.
Az előzetesek kissé félrevezetőek, mert igazi nagy csatajelenet kevés akad a filmben. Sokkal inkább a vadak és a vadászok üldözési jelenetei dominálnak a filmben, ami egyáltalán nem negatívum. Nemcsak szórakoztató, de hiteles és realista módját választották a menekülő emberek túlélésért folytatott harcának. Marshall meg képes mutatni, horrorelemek nélkül is képes fenntartani a feszültséget egy filmben, egy olyanban ráadásul, ahol mindenki az akciószekvenciákat várja el.
A plakát is megtévesztő kissé, mert a "300 és az Apocalypto stílusában" jelző csak részben igaz. Fröcsög a vér, mint a 300 esetében, de ez nem CGI vér, itt bizony fröccsentik a kellékekből rendesen. Realista korábrázolás eredeti nyelven, mint az Apocalypto-ban, de a római katonák a dicső angolt beszélik, nem kis egyéni akcentusokkal, míg a piktek a vélelmezett kelta nyelvtípust beszélik. Ne ijedjen meg senki ezen kitételektől, csak meg illik jegyezni, vannak forgalmazói félrevezetések, még ha nem is szándékos megvezetés, de apró, reméljük jóindulatú csúsztatás.
A színészek hozzák azt, amit egy ilyen üldözéses kaszabolás megkíván, szinte mindenkinek van kivel azonosulni, ami csak jót tesz a film nézői befogadásának. A főszerepet adjuk Michael Fassbender (Éhség, Becstelen brigantyk) karakterének, aki ennek megfelelően viszi is hátán a filmet. Lojális katona, aki képes társai élére állni, igazi vezető, aki a csapategységet előbrevalónak tartja az egyéni boldogulásnál. A női főszerep Olga Kurylenkoé (Max Payne, A Quantum csendje), aki igazi vad amazonként kaszabolja ellenségeit, nem csak szexista, hanem mállatias felhangot is adva karakterének. Tény, ő a legveszélyesebb szereplő, s nem csak a sminkje és lánzsája miatt. A kiemeltebb mellékszereplő Dominic West Virilius karakterében az egyik legcsekélyebb szerepet játszó figura, annyiban köthető hozzá a sztori, miatta nem indulnak egyből haza a katonák, a legátus iránti korlátlan tisztelet vezeti őket a pikt táborba.
Marshall forgatókönyve ugyan nem tartogat olyan érzelmi csúcspontokat, mint tette azt legnagyobb sikerű kortárs elődje, a Gladiátor, de az érzelmi töltet itt sem hibádzik. A szerelmi szál inkább csak a zárásban fog dominálni, ott is azzal az üzenetértékkel, a katonatársaid nélkül nincs hová tartoznod, a bajtársaid a családod, ha már nincsenek, kívülálló vagy. A képi világ annyira acélos-szürke, amennyire szükséges, a hó vakító fehérségét, a vér és a természet színei mind-mind csodásan élvezhető a filmen, ami elsősorban Marshall házi operatőre, Sam McCurdy-nak az érdeme, akivel eddigi nagyjátékfilmjein együtt dolgozott.
Igazi nyárzáró akciófilm, ami nem nagy robbanásokkal, hanem sokkal inkább vértócsákkal és kegyetlenséggel emelkedik ki a többiek közül, mi pedig elégedjünk meg ennyivel, ha már az igazi nagy nyári izommozi, a The Expendables Stallone rendezésében még forgalmazóra vár itthon.
6/10
Utolsó kommentek