Sokunk gyermekkorának és ifjúságának meghatározó horrorélménye volt Freddy Krueger. Azonban mint minden, amitől fiatalon rettegtünk, az idő jótékony távlatából már idejétmúltnak és erőtlennek tűnik. Ezért hát Hollywood megteszi azt a nagy-nagy szívességet, hogy a régi jóízű horrorokból remake-ek tömegeit gyártja le, majdnem minden évszakhoz időzítve egyet. A nagy nyári horror-remake tehát jelen esetben az Elm utcai rettegések felturbózása, s ha abból indulunk ki, hogy a zsáner már termelt ki elfogadható minőségű feldolgozásokat (Sziklák szeme, A texasi láncfűrészes), okkal reménykedhetünk, jelen eset is ezek közé tartozhat.

Reményeink közt sorolható fel Jackie Earle Haley főszereplése, aki már az Apró titkok és a Watchmen című filmekben bizonyította, a szélsőséges karakterek megformálására nem csak az arcjátéka okán hivatott. Olyan sztárgárdát (?) hoztak össze, akik szinte minden célcsoport érdeklődését lefedik: Kyle Gallner (Veronica Mars), Rooney Mara (Youth in Revolt), Thomas Dekker (Terminátor - Sarah Connor krónikái), Katie Cassidy (Melrose Place), Cellan Lutz (Alkonyat), Connie Britton (Friday Night Lights), hogy csak az ismertebbeket említsük. Ezen mixtúra erősítve szándékozott lenni a rendező Samuel Bayer személyével, aki a kliprendezést tette félre a szélesvásznas megjelenés kedvéért, s aki Green Day-, Offspring- és Blink 182-klipek forgatásán edződött. Akkor lássuk, mi és hogyan működött a filmben.

A történet szerint a helyi középiskola diákjai között futótűzként terjed az alvászavar, rémálmokkal küzdenek, s mint kiderül, mindüket ugyanazon rémálom gyötri. Egy kalapos, csíkos pulóveres férfi, akinek karomkesztyű van a jobb kezén, az életükre tör, s mikor ez bekövetkezik, a való életben is elhaláloznak. Amivel több a történet, az Freddy eredet-történetének megismerése, megtudjuk, minden szereplő közös oviba járt, ahol Fred Krueger volt a kertész, aki a vádak szerint pedofil bűncselekményeket követett el a gyermekek kárára. A szülők hajtóvadászata során egy ipari épületben leli halálát főgonoszunk. Hogy ártatlansága okán üldözi a fiatalokat, vagy éppenséggel a lebukás miatt érzett haragja hajtja, azt később tudjuk meg a filmből, legyen elég annyi, motivációban nem szenved hiányt ezen gonosz sem.

A történet sajnálatos módon sablonos és erőltetett, a fiatal színészek sok esetben kiesnek szerepükből, mintegy erősítve azt az érzést a nézőben, itt egy nem vérkomoly alkotást figyelünk, hanem ott bujkál az irónia valahol. Sajnos nem, szándékosság ezen esetben nem tulajdonítható, ezen alkotás bizony a félelemkeltés szándékával került elkészítésre. A főbb szereplők közül egyedül Jackie Earle Haley az, aki megütötte az elfogadható szintet, a feltörekvő generáció tagjai nem tudtak mit kezdeni a rájuk bízott szereppe, Nancy szerepében Rooney Mara jellemfejlődése (esetlen művészdiák-pincérnőcske a legerősebb és legtevékenyebb karakterré válik) csettintésre történik, a film első felének párbeszédei misztikusság terén versenyezni méltóztatnának (?) a Twin Peaks szövevényes szövegeivel, mégsem sikerülhet.

Valahol ott bukott el a film, ahol megszületettt az ötlet. Egy rémisztgetős horror addig működik zsigerileg, míg az indokok és motivációk rejtve maradnak. Amíg fent tudjuk tartani a látszatát a félelemnek, addig lehet a zsánerhez nyúlni. Azonban jelen esetben az oknyomozó krimi-thrillert is beolvasztották a nagy egészbe, amitől egyrészt szájbarágós keletkezés-történetet kapunk, másrészt sablonossá is teszi Freddy Krueger figuráját. Másik, talán ennél is hatalmasabb hiba, maga Freddy alig tűnik fel a vásznon. Hangja révén többet szerepel a vásznon, mint képi valójában, ami egy ilyen stílusú filmnél már csak azért is stílusidegen, mert a fő hangsúly az álmok során átélt halálos gyötrelmeken van, amikből személyesen is kivette a részét a kesztyűs-pulcsis barbárunk.

Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, milyen kotyvasztás folyt a filmben. Értem ezalatt stílusában és/vagy teljes egészében más filmekből átemelt jelenetek létét, s e teljesség igénye nélküli felsorolás csak azért is pontatlan lesz, hogy a néző képvadászatát és felismerését ne rontsuk el. Ezen felsorolás tagjai: Sikoly, A kör, Silent Hill, 1408.

Ha figyelmen kívül hagyunk mindent, s csak a nevezett alkotást tekintjük origónak, akkor is felmerül pár probléma. Miért alszik el mindenki, legyen bárhol is? A benzinkútra betérve, az úszóedzés közben a medencében, a könyvtárban két görgetés között, szinte bárhol....

Amit a keletkezés-történeten kívül köszönhetünk a filmnek, az a Freddy Krueger Óvóda puszta ténye...