Igazán jó gettó-önéletrajzi filmből kevés van, még kevesebb, amelyik sikeres és minőségi. A rapszakma jeles alkotóinak életét pedig elenyésző mennyiségben filmesítik meg. Talán az utolsó számottevő alkotások a 8 mérföld (r: Curtis Hanson), melyben Eminem (Marshall Mathers) kitörésének kezdeteit követhettük végig, azonban egy fiktív szereplőn keresztül; valamint a Nyomulj és Nyerj Terrence Howard főszereplésével, mely Oscar-díjat is nyert a legjobb betétdal kategóriában; ezen kívül pedig a Pénzed vagy életed 50 Cent főszereplésével, amely azonban már elhasalt mind a pénztárakban, mind a kritikusoknál.

Jelen írás tárgya, a Notorious című film azonban teljes életrajzi betekintést enged névadója, Notorious B.I.G., aka Biggie Smalls, alias Christopher Wallace életébe, a kezdetektől a szomorú végkifejletig.

Brooklyn Bed-Stuy negyedében vagyunk, a legmélyebb gettóban, amely ismerős lehet a Mindenki utálja Christ (Chris Tucker) című sorozatból is, de ott a hangvétel miatt nem domborodik ki annyira a környék valós jellege. A kis Chris Wallace az iskolai csúfolódások középpontja, apja egy nős ember, aki átverte Chris anyját. A srác eldönti, meghódítja a világot, amit drogdílerkedésből készül megvalósítani. Azonban amint lenni szokott, a kettős élet nem kifizetődő, felnőve (Jamal Woolard) a börtönbüntetés után készül a jó útra térni, legalábbis olyanra, aminek segítségével láthatja felnőni kislányát. Felnőve új utat talál, egy akkor még segédproducerként dolgozó férfi, Sean "Puffy" Combs (Derek Luke) segítségével. A saját céget alapító Puffy legnagyobb sztárja lesz Biggie, aki egy lemez után meghódítja Amerikát, legalábbis a keleti partot. Ekkortájt lesz cimborája a mindmáig halhatatlan forradalmár-költő-rapper Tupac Shakur (Anthony Mackie), akivel azonban önhibájukon kívül belekeverednek a Keleti part - Nyugati part (east Coast - West Coast) szembenállásba, amelyet csak szít Tupac producere, Suge Knight (Sean Ringgold). Magánélete sem alakul nyugodtan Biggie-nek, elhagyja kamaszkori szerelmét, Jant, akitől első kislánya született, majd "felfedezi" a szakmának Kimberly "Lil Kim" Jones-t, ezután pedig, sikerei csúcsán feleségül veszi Faith Evans-t, akitől kisfia születik.

Zűrös magénélet és harcos karrierút, melynek során a poklokat is megjárja, hiszen ott van a Bad Boy Kiadó stúdiójában történt lövöldözés, aminek köszönhetően kerül szembe egymással Tupac és Biggie. Ezt követően a rivalizálás már a családot és barátokat sem kíméli, s egy autós rajtaütés során megölik Tupacot, végleg bevonva Biggie-t a harcba. Azonban 24 évesen B.I.G. ráébred mindarra, mit jelent férfinak lenni: megpróbálja maga köré gyűjteni a családot, új stílusú albumot készít, melyben már szakítani kíván az utcai díler-stílussal. Az album kaliforniai reklámozása során azonban Biggie-t is hasonló módon ölik meg, s a két emblematikus figura elvesztése után csillapodik valamelyest a '90-es éveket jellemző ellentét Kelet és Nyugat között.

A film elsősorban azoknak ajánlott, akik kedvelik a hip-hop zenét, ugyanis az aláfestésen kívül jó néhány fellépés is integrálva van a cselekmény szövetébe, bemutatva a 2 albumos életmű legjelentősebb alkotásait (bár a 2. album csak Biggie halála után jött ki). A rendezés remekül sikerült, mind a gyermekkor, mind a '90-es évek hangulata remekül megidéződött, emellett életszagú minden képkocka, melyet az utcán vettek fel, olykor az eredeti felvételeket is felhasználva. Hogy mindez hogy sikerülhetett ennyire? Úgy, hogy mind Voletta Wallace, Biggie édesanyja (megformálója Angela Bassett), mind pedig Sean Combs tevékenyen kivette a részét a film elkészültéből. Igazi családi film lett, már ami a készítőket illeti, a színészválasztás tekintetében pedig csak dícséret illeti az alkotókat. Jamal Woolard egyszerűen zseniális Biggie-ként, nem kisebb alakítás azonban Derek Luke Puffy-szerepe. A legérzékenyebb módon azonban Angela Bassett nyúlt a figurához, a végül gyermekét vesztő anya karrierje egyik legszebb alakítása, melyet csak megkoronáz a film végén a limuzin-jelenete.

Zenei téren mint említettem, életmű-feldolgozás van erősen, amelybe egy-két Tupac-szám is becsúszik, erősítve a rivalizálás tényét. A hanganyag összeállítása Danny Elfman feladata volt, aki jelen esetben emlékezetesebb munkát végzett gyűjtőmunkájával, mint tette azt zeneszerzőként az Alice Csodaországban vagy a Farkasember című filmek esetében.