Valós idő és összezártság, mely során megoldást kell találni egy problémára. Ezen két sablonmeghonosodását két külön alkotásnak köszönhetjük: a valós idejű cselekményábrázolás is azon egyike a sikereszközöknek, mely a 24 című sorozatot kultikus státuszba helyezte, valamint a Fűrész című horror-folyamnak köszönhetjük, hogy elterjedt az összezártság élményéből építkező, nyomozati és megoldási szálakat is ötvöző cselekmény-ábrázolás. Ezen két nagysikerű előd öszvér-gyermekei közül nem jelen alkotás az első. Ugyan a The Killing Room című alkotás is hasonló alapokon nyugszik, mind a kiindulási alap, mind a kivitelezés más irányba viszi a cselekményt.

Anélkül, hogy külön elemzés részét képezné a Killing Room, összehasonlítási alapul szolgálva pár mondatban ejtsünk róla is szót. Egy nő állásra pályázik, viselkedéselemzőnek egy titkosszolgálati szervhez. Egy korábban végzett teszt videóanyaga a vizsgafeladata, melyen 4 jelentkező látható, akik egy pszichológiai kutatásra jelentkeztek. Amint rájuk zárják az ajtót, egyre őrültebb és kegyetlenebb feladatokat végeznek rajtuk, bizonyítandó az igazukat. A munkára jelentkező lány azonban rájön, élő eseményeket követ figyelemmel, be próbálván avatkozni a látottakba.

Jelen alkotás annyiban tér el, hogy 8 ember látható egy teremben, akik a betöltendő állás pályázatának utolsó fordulójához értek. Mindenki más módon és események során van túl, melyért a vizsgabiztos elnézést is kér, mint elkerülhetetlen és szükségszerű eseményekért. A feladat egyszerű: előttük található egy papír, egyetlen kérdésre adható egyetlen helyes választ várnak. Se az őrrel, se a vizsgabiztossal nem érintkezhetnek, mert kizárják őket. Aki megrongálja a lapját, kizárják. A 8 pályázó magára maradva 80 percet kap arra, hogy megtalálja az egyetlen kérdésre adható egyetlen helyes választ.

Az események előrehaladtával kiderül, egy globális halálos fertőzés pusztít ebben a nem is távoli jövőben, a pályáztató cég pedig a legnagyobb cégek egyike a világon, ahol a tüneteket enyhítő gyógyszert is gyártják. A nyolc pályázó a társadalmi skála összes alternatíváját tudja, mind ranglétrán betöltött pozíció, mind etnikai származás alapján. A 4 férfi és 4 nő között azonban elindul a versenygés egy bizonyos formája, a főbb események már 6 szereplő közt zajlanak. Annyit még érdemes elmondani, hogy itt a pályázók a tevékeny alanyok, a külsőségek megmaradnak kisegítő elemnek.

A játékidő nem ér véget a 80 perc leteltével, igazság szerint a legjobb része a filmnek, amikor magyarázatot adnak a felvételi módjára. Itt a film elrugaszkodik a szokásos sablonoktól, a lehetséges jövőben bemutatva egy olyan vállalatvezetési stílust, mely nem ismeretlen a világ előtt. Nem a jelenre értem, hanem a szórakoztató irodalmi művekre. Számos olyan alkotás született, ahol mind összeesküvés-elmélettel kapcsolatban, mind háborús tematikában, de akár világpolitikai döntéseket körüljárva is a multikat tették meg elsődleges meghatározó és/vagy irányító szerepkörben. Itt is hasonlót láthatunk, hiszen a cég, mint írtam, az egyik legnagyobb cég a világon, a 8. legnagyobb állam lenne költségvetése alapján.

Mind szociológiai, mind pszichológiai értelemben aktuális kérdéseket vet fel a film, nem csak az alapkérdéseket tekintve (mit és hogyan lehet megtenni egy-egy pályázóval, mit tesz meg egy pályázó az adott munkáért), hanem a valós indoklást illetően is, amit spoilerveszély miatt nem árulok el.

A film másik nagy erénye az, hogy csupa ismeretlennek számító színész brillírozik a helyiségben. Két nagyobb név, már ha ez jelent valamit az esetükben, Brown szerepében Jimi Mistry (RockNRolla tanácsnoka) és Colin Salmon (Halj meg máskor, Resident Evil, Banki meló) a vizsgabiztos megformálójaként számít ismertebbnek nemzetközi vízeken. Rajtuk kívül az ismeretlenebbek is remekül hozzák figuráikat, esetleges manírjaiknak köszönhetően még hihetőbb a film, az ismeretlen helyzet okozta extra izgalom csak még hitelesebbé teszi játékukat.

Mind kezdőötlete, mind kérdésfeltevései, mind a megválaszolás okán az egyik legjobb egylégterű film, amit láttam, igaz, nem olyan nagy a felhozatal, mint más zsánerek esetében.