"Mihály arkangyal kérlek védj! Mihály arkangyal kérlek védj! Mihály arkangyal kérlek védj!"

Szent Mihály egyike a hét arkangyalnak, ő a mennyei hadak nagy vezére és győztes harcosa.  Jelképe hatalmas kardja, mellyel legyőz minden gonoszt, akaratereje hatalmas, mint ahogyan ő maga is. Isten iránti hűsége megingathatatlan. Legfőbb célja, hogy megszabadítsa a földet és lakóit a félelmekből eredő mérgektől.

Ezen film esetében egy cinikusabb, az eredendő isteni tanítással szakítani nem képes Mihályt láthatunk, amolyan mai angyalt. A kisköltségvetésű sci-fi, fantasy, horror vonalat képviselő alkotás több erénye mellett sajnos több helyütt is gyengélkedés jeleit mutatja.

Mihály arkangyal (Paul Bettany) a Földre érkezik, hogy szembeszegüljön az isteni akarattal, megakadályozva az emberek elpusztítását, azok bűnei miatt (reloaded Noé-sztori...). Egyetlen gyermek, a pusztaközepi pincérnő, Charlie (Adrianne Palicki) zabigyereke jelenthetné a megváltás és a menekülést az egész emberiségnek. A terhesség alatt is bagozó pincélányka Bob Hanson (Dennis Quaid) útmenti étkezdéjében dolgozik, ahol Bob fia, Jeep (Lucas Black) rajongásával terhelve tölti mindennapjait. Ebbe az "idill"-be csöppen bele pár átutazó, és így együtt néznek szembe az emberi faj egyik legnagyobb kihívásávla, az isteni haraggal és csapással, valamint nem csekély számú angyallal, hogy megszülethessen Charlie gyermeke. Mindezt a biblikus Mojave-sivatagban.

Aki a történet terén észrevehető szolid tartalom terén azt érezte, majd a képi megvalósítás kárpótolja mindenért, az tévedni fog. Egy igen csekély költségvetésű filmről van szó, a potom 26 millió dollár máshol egy sztár gázsija. Ez még nem ok a sikertelenségre, hiszen a District 9 is 35 millióból készülve kaszálhatott 204 millió dollárt és szakmai sikerek egész sorát. Ezzel szemben anyagilag ugyan sikeres a film (26 millió dollárra jut a 51 milliós bevétel), de vallási filmek terén Bettany-tól láttunk már színvonalasabb, még ha ugyanennyire vitatott filmet is (Da Vinci-kód).

Hol kezdődnek a problémák? Ezen film során már mintha a rendező Scott Stewart és a főszereplő Bettany is a következő filmjükre edzettek egyet. A Priest című mangaadapt előtt szinte tökéletes alapozásnak számít a film, de reményeim szerint a párbeszédek unalmas, lapos és hosszú voltát mellőzni fogják a következő duettjüknél. Amúgy a történet és a trailerek alapján egy élvezetes kis harci film lehetett volna, de a CGI-effektek anyagi szűkösség miatt csak itt-ott bukkannak fel, és akkor is inkább a szemet bántják. Egyetlen kifogástalan jelenet a két arkangyal, Mihály és Gábriel (Kevin Durand) bunyójelenete az étkezdében, mindenhol máshol rontott az élvezeti értéken valamilyen lóláb benyúlása vagy hiánya. Az eddig inkább a vizuális effektes csapatot erősítő Stewart látványosan átnyergelt a direktori székbe, azonban mint írtam, hiányérzet van jócskán. Azok, akik az előzetesekre pörögtek fel, csak kapkodhatják a fejüket, a film középső 30 perce mintha szövegkönyvi üresjárat volna, modern társadalmi és archaikus bibliai mondandók esetlen összekovácsolásának lennénk tanúi.

A színészvezetés során is kisebb problémákba ütközhettek, hiszen míg Bettany a szokványos faarcát hozza (de megfűszerezi a fizikum fitogtatásával is), míg Dennis Quaid hébe-hóba szórakoztató (de csak nyomokban olyan, mint utoljára a Pandorumban volt, pedig ott sem élete játékát hozza), addig Lucas Black és Adrianne Palicki szinte csak sodródik a vásznon, számukra az "ennyi" szó elhangzása lehetett a személyes megváltás a forgatáson.

A mennybéli jelenetek okkal olyan puritának és irányítottak, az említett pénzszűke nem tette lehetővé a fantáziadúsabb és látványosabb megvalósítást, a Földön játszódó jelenetek azonban teljesen megfeleltek a kívánalmaknak. Azonban ezen kívánalmak teljesülései sem okozhatnak rajongói örömöt, egy kissé félresiklott ötlet szegényes megvalósítása után talán megtalálják a hangsúlyokat az alkotók és az említett mangaadaptáció már szagosabb-szebb lesz, pláne, hogy 3D-ben jön.