Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kritika: Chappie

Lezárult a 2014-es díjszezon az Oscar-gálával, így ismét a látványfilmek, a közönségsikerek felé billen a mozis mérleg nyelve. Ez valahol nem is baj, mert ha megnézzük, hogy idén is mennyi drámával acélozták meg lelkünket a legjobbak, akkor tényleg felüdülés látni egy olyan magyar produkciót, mint a Liza, a rókatündér, de olyan stíluskísérletet is, mint a Chappie. Sci-fibe bújtatni teremtéstörténetet, vallást, társadalomkritikát ritkán bizonyul rossz döntésnek, most mégis nagyon negatív a visszhang. Legalább annyi megvetés kering Neill Blomkamp harmadik nagyjátékfilmje körül, mint a Watchowski-tesók szokásos nagy buktája, a Jupiter felemelkedése kapcsán. Pedig mind a két alkotás képes érdemeket is felmutatni, igaz, jelen cikk tárgya bőven többet, de egész egyszerűen a szerzői filmek mostanság elszállnak az eleve elrendeltetett tartalom felé, maximum a színészválasztás révén érvényesülnek a stúdió elvárásai. Jelen esetben is hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy itt az előzetes alkotóval szembeni elvárások hátra hagyásával és nyitott elmével olyan üzenet- és szimbólumhalom teríti le az embert, ami ritkán sajátja a modernkori stúdiófilmnek.

2016-ra annyira súlyos probléma a Dél-Afrikai Köztársaságban a bűnözés, hogy egy fegyvergyártó cég kidolgozza a Cserkész-programot, melyben előre programozott robotok segítik a rendőrség munkáját. A bűnözés visszaesik, állandóak a rajtaütések, így a bűnözők kénytelenek belátni, nem a robotokkal, az irányítójukkal kell megbírkózniuk. Foglyul ejtik Deont (Dev Patel), aki vezető programozóként felel a projektért, szabadidejében pedig megalkotta otthon az első mesterséges intelligenciát. Fogvatartói nyomására beüzemel egy leselejtezett robotot, aki a Chappie névre hallgat - ami egy rágómárka arrafelé, nem kutyakaja. A gyermeki öntudatra ébredő mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence - A.I.) sajnálatos módon a gettógengszterek iránymutatásai szerint nevelkedik, így mire kamasz lesz, be is veszik az utolsó nagy buliba. Eközben azonban a fegyvergyártó másik projektjéért felelős katona, Vincent (Hugh Jackman) nem jut elég támogatáshoz, így megfúrja Deon projektjét, hogy az ő Szarvas névre keresztelt repülő D-209-es tankszörnye kerüljön pozícióba.

A történet finomságaira direkt nem térek ki, mert iszonyatosan élvezetes látni, hogy a megrekedt szellemi szinten élő bűnözők gyermeknevelése mennyire visszás és öngerjesztő folyamatként automatikusan kitermeli saját új generációját. Ezzel párhuzamba állítva elmélázhatunk azon is, hogy vajon hogyan is viszonyulna az ember, Isten teremtménye ahhoz a gondolathoz, ha tényleg önálló tudatot lenne képes alkotni. Egyetemes jóra szánnánk, vagy tipikusan rossz kezekbe kerülve az emberiség végét jelentené? Kapzsiságtól, hatalomvágytól és még megannyi önös emberi érdektől vezérelve az utóbbi lenne valószínű, de vajon lenne-e olyan küldetéstudattal bíró ember, aki képes lenne ezt a gyarló cselekménysort az emberiség hasznára fordítani? 

A mélyebb filozófiai lehetőségeket inkább csak megpendíti egy-egy jelenet, a társadalomkritikus hangvétel azonban Blomkamp sajátja elejétől fogva. Ahogy a kisstílű gengszerek először megijednek Chappie-től, majd pedig összeverik és Molotov-koktélt dobnak rá, ezer szónál is szemléletesebben mutatja meg az ember igazi énjét. Olyan nukleáris családokra jellemző kettős nevelési szatírát kapunk Yolandi és Ninja révén, ami nem csak az elvált szülők gyermekeinek sorsa. A bűnözők csak ironikus skiccek, akik eleve elrendeltetett szerepükben tetszelegve megkísértik Chappie-t, a teremtett lényt, akinek alkotója szerint neki szánt szerepe alapján az emberiség új hajnalának előfutára lehet. Igen erős keresztény szimbólum, nem vitás, nem is csoda, hogy konkrétan nem is tolják a néző arcába.

Ehelyett sokkal kommerszebb módon a genszterré nevelés pamfletjét látjuk, amivel megpróbálják elvenni a félelemfaktort a jelenségből. Hisz iskolázatlan, erőszakra hajlamos és reménytelen embereket mutatnak meg, akiket tényleg csak a golyó vagy a titán páncél állít meg. Ezen erőhatás elvételével még akár szerethető embereket is kapunk, akik csak egy kis iránymutatásra várva képesek megváltani magukat önnön múltjuk bűneitől.

És már megint a keresztény szimbolika. Ne kerülgessük, ez egy megváltó-történet, amelyben egy isteni programozó megalkotja a digitális kis Jézust, akit rossz kezekbe kénytelen adni, de végül megváltják egymást és találn idővel a világot is. Órák hosszat lehetne elemezni ezeket a szimbólumokat, ezért így rövidre is zártam magamban. Dev Patel hiteles kocka, mint mindig, csak elég motivációt nem kapni tőle. Hugh Jackman inkább csak színészkedik, semmi több. Sharlto Copley most csak a testjátékával szerepel, de mint kiskamasz robot, iszonyatosan hiteles a mozgása, a viselkedése, a reakciói. Már az új Majmok bolygója kapcsán is elhangzott, de ez itt és most tovább erősíti, a mo-cap (motion capture - digitálisan rögzített mozgás) színjátszás is legalább annyira jelentőségteljessé válik, mint a hagyományos színészkedés. Azon azért elgondolkodtam, hogy vajon Sigourney Weaver csak azért kapott itt szerepet, mert a következő Blomkamp filmben, ami az Alien folytatása lesz, szerepet kap(hat). Yolandi és Ninja, a Die Antwoord rapbanda tagjaiként ugyan nem váltják meg a világot, nem nyomnak egy Eminem-szintű 8 mérföldes alakítást, de mind a stílusnak megfelelő hitelességgel, mind a zenei közreműködéssel üde színfoltját jelentik az utóbbi évek sci-fi felhozatalának.

Ezen zengedelmek mellett azonban el kell ismernem, Blomkamp egy dologban hibázott. Erre a sztorira az emberiség per pillanat nincs felkészülve, globális szinten csak egy 50 millió dolláros bohóckodásnak tűnik, amiben rossz arcok bajba kevernek egy gondolkodó robotot. Ezek a gyors sarkítások minden alkotó és kritikus rémálmai, hiszen ugyan van lehetőség egy mondatban értékelni és véleményezni alkotásokat, de azok annyit is érnek. Itt a szerzői szándék igyekezett legalább említés terén kitérni arra az ezernyi szálra, ami egy A.I. létrejöttével megtörténhet és figyelemre méltó, már ha a környezetet vesszük alapul. Ettől függetlenül a közönség szájíze megint keserű marad, ahogy az már Wachowskiéknál is állandóan megesik. Hiába a pénz, a mondanivaló, ha arra nincs befogadó közönség. A civilizációs fejlődésünk ezen szakaszán csak pár forradalmi gondolkodó és szaktudós tekint a jövőbe, az emberiség nagy része még csak most néz szembe a múlt démonaival. Elég csak az Oscar-díjátadó legjobb filmjes jelöltjeit megnézni: az Amerikai mesterlövész az iraki szerepvállalást járja körül, a Kódjátszma egy utolérhetetlen tudós szexualitása miatti boszorkányüldöztetésével és halálával záródik, a Selma pedig egy újabb amerikai bocsánatkérés a feketék szegregációja miatt.

A jövő előttünk áll, tanuljunk a múlt hibáiból és ne gördítsünk akadályt a forradalmian zseniális ötletekkel előálló egyének elé. Mert csak bukunk rajta és visszacsúszunk a sötét középkorba. Értékelés: 7/10.

0 Tovább

Karakterposzterek, trailer: Pan

Az ok, ami miatt Hugh Jackman (Wolverine) kopaszra borotválta a fejét: újabb Pán Péter adapt a házban, ami az előzetes első negyedében inkább tűnt Twist Olivérnek, de utána is csak valami túlpörgetett dramaturg ámokfutásának. Jackman Feketeszakálla mellé jön még Rooney Mara (A tetovált lány) - Tigrisliliom, Garrett Hedlund (Tron-Örökség) - Hook, és a főszereplő Pán szerepében Levi Miller. Joe Wright (Vágy és vezeklés, Anna Karenina) megint klasszikus köntösben ébredt, ami alapesetben nem baj, de már az Anna Karenina is inkább volt megrekedtség a zsáneren belül. Jackman pedig csak erőtlenül koppintja Robert de Niro zseniális paródiáját a Csillagporból. Amerikai bemutató 2015. július 17. Nem várós. Cseppet sem.

0 Tovább

Poszter, trailer: Chappie

Neill Blomkamp emblematikus rendező a posztapokaliptikus szegregáció témakörében játszódó filmjeivel (District 9, Elysium), pedig még ezzel együtt is csak a harmadik nagyjátékfilmje előzetesének örülhetünk. Ezúttal már a robotika felé nyitunk, a mesterséges intelligencia párhuzamos létjogosultságával az emberi élet tisztelete mellett. Egy tömeggyártott ipari terméket hackel meg Deon (Dev Patel), hogy mesterséges intelligenciával felturbózva értelmes életet adjon Chappie-nek (Sharlto Copley). A gyermekien ártatlan tudatra ébredő Chappie neveléséből a Die Antwoord tagjai, Yo-Lanid Visser és Ninja saját magát alakítva veszi ki a részét, ezáltal még hitelesebb képet adva a dél-afrikai problémákról. Persze rájönnek odafent Deon tettére, az általuk instabilnak tartott Chappie-re pedig vadászni kezdenek Vincent (Hugh Jackman) vezetésével. Amerikai bemutató 2015.03.06.

0 Tovább

Trailer: X-Men: Az eljövendő múlt napjai

Az ezredforduló megreformálta a képregényfilmek műfaját: 2000-ben mutatták be az első X-Men-filmet, mely révén már nem csak a kockáknak tartott fanok nyáladzottak a Marvel hőseire, hanem az egész világ. Ezt követte a DC is, most már ott tartunk, hogy ezen két istálló filmjei viszik a prímet a bemutatók közt. Ezekre az újabb és újabb folytatásokra, crossoverekre, rebootokra és előzményekre kíváncsi a moziba látogatók többsége (szigorúan mennyiségi alapot véve a jegybevételek alapján). A Marvel csúcsra járatta a Bosszúállók gépezetét, a főbb karakterek sikeres különálló és egybegyűjtött csapatként is megállták helyüket.

Az X-Men kicsit kifújta magát, majd jött a 2011-es előzmény, mely kicsit bővebb távlatokba helyezte a mutáns csapat múltját. Ezt követően egyértelmű volt, ezt az utat kell járni, de hogy volt merszük a Days of Future Past történeteit megfilmesíteni, ahhoz Rozsomák-féle adamantium-tökre volt szükség. Hogy érzékeltessem a kevésbé jártasakkal, az események nagyjából a Felhőatlasz szintjén mozognak, bár egyik karakter sem lesz más nemű a sztoriban, de szervesen összefüggő és három (az előzetesben főleg csak a '70-es évek és a jövő szerepelt) különböző idősíkon játszódó események tanúi lehetünk majd jövő májusban. Eddig minden adott ahhoz, hogy az egyik legjobb képregényadaptot láthassuk, ha engedték Bryan Singert kibontakozni, nem lesz panaszunk.

Update: szinkronosan is bevizsgálható a kevésbé jó angolosoknak

0 Tovább

Poszter, trailer: Prisoners

Idén Hugh Jackman is abba a korba lépett, mikor a bosszúszomjas apafigura kötelező darabja lesz repertoárjának. Elrabolják a lányát és hiába csukják le az elkövetőt, kénytelen saját kezébe venni az igazságszolgáltatás kényes ügyét. A nyomozó Jake Gyllenhaal (Detective Loki... komolyan), a feleség Maria Bello, a másik házaspár Viola Davis és Terrence Howard, a gaz gyermekrabló pedig Paul Dano. Szeptember 20-án debütál az amerikai mozikban, hozzánk még nincs dátum. A rendező Denis Villeneuve, akinek munkásságát már a Felperzselt föld című filmben volt lehetőségünk megszeretni.

0 Tovább

Poszter: The Wolverine

Az Empire magazin kétféle borítóval kedveskedik a júliusi lapszámmal: az egyik a szokványos, bárki által megvásárolható (ez az angol textúrás, szépia-hatású verzió - 1. kép), a másik pedig a limitált példányszámú, klasszikus japán stílusú (piros felirattal és csökkentett textúrával - a tovább mögött). Akárhogy is nézem, az a szamurájkard még mindig okafogyottan került beemelésre. Messze még a július 25-ei magyar bemutató, szóval csak remélem, ezt a kardos verziót hanyagolni fogják.

0 Tovább

Poszter: The Wolverine

Eddig is borzasztó poszterekkel rombolták a rajongók lelkét, de ez egyenesen érthetetlen. Minek egy olyan mutánsnak egy szamurájkard, akinek adamantium karmokat rejt mindkét alkarja, szám szerint összesen hatot. Azt írták anno, Frank Miller Adósság és becsület kötete jelenti az alapot, amelyet gyorsan átlapozva nem nagyon találtam még csak utalást sem erre - ahogy egyik füzetben sem, elvégre Rozsomák minden esetben feszíthet ugyan, de folyton elpicsázták, ha szamurájkodott... Így pláne érthetetlen, hogy ezzel a feszítéssel próbálják eladni a projektet, főleg a korábbi szégyenfoltok után.

0 Tovább

Képanyag, poszter: The Wolverine

Szerdára ígérik az első előzetest The Wolverine háza táján, addig kaptunk az EW-nek köszönhetően 8 fotót, melyen mindenki bevizsgálhatja, mennyire sikerült az Adósság és becsület hangulatát megidézni. Egyelőre, tanulva a 2009-es csalódásból, várakozó állásponton vagyok, az előzetes pedig meg fogja szabni, merre mozduljon ez a szint. A poszter az éppenséggel siralom, még Paintben is lehet, hogy megcsinálják ugyanezt a hozzáértők, nemhogy hivatalos sajtókiadványként PS-mesterek... A képeken Logan (Hugh Jackman), Mariko (Tao Okamoto), Viper (Svetlana Khodchenkova) és Yukio (Rila Fukushima). Hazai bemutató 07.25.

0 Tovább

Képanyag: The Wolverine

Kaptunk egy kis csokor képet Hugh Jackman oneman-showjához, The Wolverine-hez. A 2008-as 2009-es, csúfos szakmai eredményt felmutató előzmény után ideje is volt némi keményebb alaphoz nyúlni, amihez Frank Miller Adósság és becsület című kötete tökéletesnek tűnik. A Japánban játszódó történetben jakuzák, szamurájok és egyéb finomságokat felvonultató adaptáció júlus 25-én kerül mozikba - amihez nagyon várjuk már az előzetest.

0 Tovább

Képregényes sajtóképek: Kick-Ass 2, The Wolverine

Az Empire Online révén a nyár két komoly képregényes kaszabolása, a Kick-Ass 2 és a The Wolverine is kapott némi képanyagot. (Csak azért is) Rozsomák július 25-én debütál a hazai mozikban, míg a Kick-Assről csak amerikai bemutatóval bírunk - június 28. Ez utóbbiból az egyik legjobb karakter, Hit Girl kapott képi megjelenést. Hugh Jackman a tovább mögött látható, amint öltönyben feszítő Loganként betölti az oldalt.

0 Tovább
«
12

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek