Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés

Kritika: Csillagok között

Míg tavaly a Gravitáció, idén a Csillagok között pályázott arra, hogy a székekbe szögezze a nézőket egy-egy epikusabbra szabott űrkaland révén. Alfonso Cuarón filmje tarolt is, bevételek (2013 8. legmagasabb bevételt produkáló alkotása)  és Oscar-díjak  (7 arany szobrocska, többek közt legjobb film, legjobb rendezés) terén is. Ha pedig Christopher Nolan megszerzi főszerepre a mostanság legjobban teljesítő férfi színészt, Matthew McConaughey-t és kilövi az űrbe, hogy mentse az emberiséget, ott bizony elég magas elvárásoknak kell megfelelni. Ami csak részben sikerült…

Valamikor a nem túl távoli jövőben a Föld már nem az az otthon, ahogy most tekintünk rá. Éhínség sújtja a földlakókat, a termesztett növények állandó veszélynek vannak kitéve pl. a penésszel szemben is. Globális megszorítások vannak a minél hatékonyabb élelmezés végett, pazarló életmód helyett földművelésbe fog mindenki, köztük a régebben űrhajósnak kiképzett Cooper (McConughey) is. Özvegy férfiként neveli két gyermekét, velük él apósa is, miközben napról napra sorvad el benne a tehetség és a kutatószellem. A „véletlenek” egész sorának köszönhetően azonban bekerül a mai önmagához képest vegetáló törpeként ténykedő NASA projektjébe, hogy vezetésével lakható bolygót keressenek a megmaradt emberiségnek. Ehhez azonban bizonytalan évekre, évtizedekre is magára kell hagynia a családját, csak hogy kellő drámaiságot kölcsönözzenek a hátrahagyottaknak is.

Nem voltak felfokozott elvárásaim, de a korai kritikák, valamint ismerősök visszajelzéseinek túlnyomó része elképesztően jó filmről tanúskodott, néhol az „életem filmje” kitétel is olvasható volt. Azonban én ezt nem éltem meg, sőt! Hozzá kell tennem, a méltató vélemények jelentős része IMAX-élmény hatására következett be, míg én csak 4K-ban ültem végig a filmet. Ettől azt reméltem, jobban a sztorira helyezhetem a hangsúlyt, ami pedig ordas nagy hiba volt. Idő- és űrutazós filmekkel kapcsolatban alapból vékony jégen táncolnak az alkotók, így vagy látvány, vagy sztori terén kell embereset virítani. Látvány terén nincs is kifogásom, bár a 4K nem hatott olyan mértékben, hogy azt mondhassam, felejthetetlen volt a film. A fekete lyukban való első utazás valamint Cooper magányos repülése volt emlékezetes, a fagyott bolygó, ami plakátokon is szerepel, gyönyörű kivitelezés eredménye. Történet terén pedig, ha relatíve SPOILERMENTES akarok lenni, Murph (Mackenzie Foy/ Jessica Chastain) szobájában észlelhető gravitációs anomália megfejtése sem tartott a 30-40. percnél tovább. Kiszámítható volt minden nagyobb fordulat, mert emberi fejjel gondolkodva mi is csak az önzést és kisajátítást ismerjük, az önfeláldozás fajmentő mivolta kikopott a fogyasztói társadalomból.

Színészek terén csak kicsit jobb a helyzet, McConaughey újra szoborvárományos lehet, iszonyatosan erős a jelenléte, minden pillanat, amikor megtörik, bennünk is megszakad valami. Anne Hathaway mint kutató csak biodíszlet, annak is csak átlagos. Karakterében kellene vívódnia a tudósnak és a nőnek, de minden esetben az utóbbi nyer, ami megint csak az emberi gyarlóságot erősíti. A másik Nolan-színész, Michael Caine hasonlóképp hozza az esendő embert, az idős tudóst, aki életművét teszi fel fajunk megmentésére, még ha kisebb hibával is a motivációs rangsorban. Emellett van még valaki, aki ezt a vonalat, a zsigeri embert hozza, de mivel őt semelyik előzetes nem fedte fel, maradjon is homályban a kiléte. Neki köszönhetően sikerül teljes mértékben lerántani a porba a küldetés magasztos voltát, meghasonult és önző emberek kétes motivációkkal nem tudják sikerre vinni a projektet. Akinek tiszta indítékai vannak, az Cooper, aki mindenáron vissza akar jutni a családjához, elvégre ígéretet tett. Így a szeretet lett az az erő, ami képes dimenziókon és időn át felhajtóerőt biztosítani ahhoz, hogy szembeszálljunk minden nehézséggel, harcoljunk a végsőkig és készek legyünk az önfeláldozásra. Egyetlen igazán odaadó teremtmény van a filmben, aki felnő Cooperhez, az pedig T.A.R.S., az egykori katonai robot, aki humorral és iróniával felvértezve ellensúlyozza a drámaiságot, több életet emelve a filmbe, mint Cooper 3 kutatótársa együttesen.

Arról nem beszélve, hogy tudományos szinten is voltak hiányosságok vagy tévedések, de hogy ez mennyiben a szinkronfordító vagy az írók (aka Nolan-tesók) hibája, nem tudom. A levegő összetételét lazán összegzik 18%-os nitrogéntartalommal jellemezni csak olyan 60%-os aránybeli tévedés, amiben az első google-keresési cikktalálat a Wikipédiára már orvosolná is. A másik szembeötlő hiba az első vizes bolygó meglátogatásának időintervalluma volt. A földinél 1.3-szer nagyobb gravitációban 1 óra 7 évnek felel meg. Ismét SPOILER, az így elvesztett 23 év összességében 3 és fél órát feltételez nagyjából, de a sztorivezetés ennek nagyjából 70%-ára se adna igazán okot.

Lehet, hogy én most éltem meg azt, amit tavaly azok, akik nem IMAX-ben nézték a Gravitációt, de most őszintén azt érzem, minden pozitív pillanatot egybevéve sem átütő élmény gazdája lettem a bő két és félórás játékidő alatt. Sem a látványvilág összessége, sem a történet egésze nem tudott berántani a saját világába, csak momentumok maradtak, amik miatt kalapot emelek, de ez itt és most kevés volt. Zenei téren Hans Zimmer hozta a megszokott színvonalat, de önmagában ez sem tette számomra kötelező hallgatnivalóvá a soundtracket, igazából nem is biztos, hogy erre a filmre bármilyen téren is sokáig emlékezni szeretnék. Hiányérzet maradt bennem a vetítés végére, egy nagy miértre nem kapva választ: Miért mentsük meg az emberi fajt? Értékelés 6/10

0 Tovább

Poszter, trailer: Interstellar

Megállíthatatlanul dübörög a marketing, bombáznak folyamatosan Christopher Nolan új filmjének anyagaival. Egy ideig tanakodtam, hogy vakon küldjem ki, de végül győzött a kíváncsiság, és cseppet sem bántam meg. Hazai bemutatóig még várni kell (november 6.), de bebetonozta magát az IMAX-ben nézendő filmek közé.

0 Tovább

Comic Con-trailer: Interstellar

Ugyan már véget ért a Comic Con San Diegóban, de még a hullámverés lázában jött is Christopher Nolan Interstellarjához egy nagy, sztorizós előzetes. McConaughey vajon duplázik majd ennek köszönhetően? Csak mert erősen Oscar-gyanús sci-fi ez rögtön a Gravity után egy évvel. A Föld pusztulóban, intergalaktikus gyarmatosítási kísérlet indul az emberiség megmentése érdekében, azonban majdnem ilyen nagy jelentőségű a családi dráma is, amiben apa hagyja hátra gyermekeit. Hazai bemutató november 6.

0 Tovább

Trailer: Man on Steel

Azt hiszem, minden kétkedőt le fog nyűgözni ez a 3 perces előzetes, amely teljes mellszélességgel építi a legendás úton tovább a kék-piros nemzeti hős történetét - melyet most a Krypton pusztulásától Zod tábornok és csatlósai elleni harcig követhetünk, közben pedig a gyermekévektől sújtó kettős élet terhével is megismerkedhetünk. Emiatt lépett le Snyder a 300 folytatásától, s bár sokan féltették a tervezetet, már látni, hogy Nolan produceri bábáskodása mellett mit is sikerült tető alá hozni. A címszereplő Henry Cavill, mellette még Kevin Costner, Russel Crowe, Amy Adams, Michael Shannon emelkedik ki az előzetes bődületes beszippantása ellenére. Én most be is fordultam, hogy erre még két hónapot kell várni...

0 Tovább

Képanyag: Man of Steel

Kapjuk most már a nyár egyik legjobban várt filmjének képanyagait is. Csak remélni tudom, hogy tényleg működőképes változat lesz, Snyder és Nolan párosa elég ütősnek hat az előzetesek után is. Míg Superman öltözete eddig is ismert volt, most Zod tábornok látható teljes pompájában - így már hiteles csillagközi hódító és hadúr részemről.

0 Tovább

A sötét lovag - Felemelkedés

Magával ragadó és filmtörténeti szempontból is mérföldkőnek számító utazás végére értünk, melyen Christopher Nolan volt a pilótánk és vitt el örömmel és nem kevés szakértelemmel felvértezve az általa elképzelt Batman-univerzumba. Nolan hiperrealista látásmódja és David S. Goyerrel végzett közös munkája olyannyira emberi és evilági módon láttatta velünk a DC egyik emblematikus karakterét, ahogy arra korábban soha nem volt példa. Lecsupaszították hősünket, elhagyva a képregényes túlzásokat, nyomasztó háttere lelki traumájának nyers valójában pedig a legemberibb szuperhőssel ajándékozták meg a filmművészetet. Úttörő vállalkozásuk során mind anyagi, mind szakmai elismerések sorát kivívhatták, még ha a való életben is áldozatokat követelt a munka: a pár nappal ezelőtti filmszínházbeli lövöldözés mellett ott van Heath Ledger máig érthetetlen halála, mely látva a színész alakítását a 2008-as középső epizódban, feldolgozhatatlan űrt hagynak maguk után. Felfokozott elvárások, ismételten negatív töltetű események lengik körbe a bemutatót, melynek végkimenetele megkérdőjelezhetetlen…

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek