Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kritika: A mindenség elmélete

Nehéz popkulturális szempontból mérvadóbb tudóst találni mindennapjainkban, mint amit Stephen Hawking jelent a tudományos és a civil szféra számára. Munkássága azok számára is ismerős, akik nem művelik kiemelt fokon a fizika tudományát, emellett számos fizikán kívüli megjelenése révén alig van, akinek be kell mutatni az úriembert. Ezen ismertség okán kész csoda, hogy ennyit kellett várni egy életrajzi filmre, mely főleg a nagy szerelem fellángolását és hamvába hunyását kövesse végig, melyet Jane Wilde oldalán talált meg. Hiába a világok közti különbség, elvégre egy fizikus és egy irodalomszakos eme példától eltekintve ritkán tud 30 évnyi házasságot és 3 gyermeket felmutatni, nemhogy egy évtizedeken át tartó élethalál-harc a motoros neuronbetegség ellen. Kettejük közti hullámvölgyek, kikacsintások és az elválás mind felfestve a vászonra, mi pedig beülhetünk 2 órán át gyönyörködni egy újabb brit csodában.

Hawking (Eddie Redmayne) válaszút előtt áll egyetemi tanulmányai során. A doktori fokozat megszerzéséhez szükséges témaválasztás kapcsán megfeneklett, mígnem a semmiből feltűnik egy házibuliban a nagy szerelem ígérete, a fiatal irodalomszakos lány, Jane (Felicity Jones) személyében. Az érdeklődési területek és a családi háttér különbözősége ellenére szárba szökken a szerelem, aminek kiteljesedése Hawking diagnosztizált és egyre súlyosbodó betegsége, a Lou Gehrig-kór árnyékol. A férfi számára két évet adnak az orvosok, mégis folytatja kutatómunkáját és meg is nősül. Születik 3 gyermeke, miközben már tolószékhez van kötve és beszélni is alig tud. Mire ismertté válik, már csak erőltetett motyogás által, de ettől cseppet sem kisebb lelkesedéssel nyűgözi le a világot páratlan elméjével és örök kétkedésével. Fizikai leépülése stagnálni kezd, felesége pedig a terhek állandósulása elől templomi énekkarba menekül, ahol megismeri a kórusvezetőt, aki új lendületet ad életének. Kettejük kapcsolata csak bő egy évtizeddel később teljesedhet ki, mikor már Jane és Hawking különélnek.

A történet sok újdonságot nem tartogathat, se tudományos, se történeti szempontból. Az események bőven a szemünk előtt játszódtak, az intim családi pillanatok meghittsége az, ami új színt hozott az eddig ismertek közé. Fájdalmas szembesülni a ténnyel, hogy egy mindinkább a teste rabjává váló férfi lesz az egyik legnagyobb szellemi gondolkodó a 20. század második felében, aki sázmos ponton friss nézőpontjával formálta át a fizika tudományát. Ehhez pedig csak annyi kellett, hogy soha ne adja fel se ő, se a környezete. Felesége ádáz harcot folytat férje és a saját teljesítőképessége határát súrolva, így nincs is más teendőnk, mint hátradőlni és hol velük együtt örülni, hogy pedig együtt sírni.

Ahogy azt várni lehet egy brit alkotástól, csodálatos szereplőgárdával és korrajzzal nyűgöznek le minket. Eddie Redmayne régóta hatalmas ígéret, A katedrális sikere óta várható volt egy iylen szintű színészi villantás. Sajnos A nyomorultak nem neki hozta meg a várva várt áttörést, hanem Anne Hathawayt emelte piedesztálra, de csak 2 évnek kellett eltelnie, hogy láthassuk a díjátadók esélyeseként. Hihetetlen az a fizikai elszántság, amivel sikerült Hawking tartását és megjelenését visszaadnia a vásznon, a leépülési folyamat pedig fájóan realistára sikeredett. Az a megpihenni soha nem képes éber tekintet pedig nem csoda, hogy a szellemóriások iránt fogékony hölgyek közt is sikerre vezette birtokosát, a kisugárzás és a humor egy percre nem hagyta el. Jones kisasszony már más kérdés, de nem negatív értelemben. Az ő alakítása pont a másik végletből indul és jut a feladás felé. Azok a film játékidejének elején látható csodás mosolyok, amikkel megjutalmazza a nézőt, egyértelművé teszi, miért szeretnek bele a férfiak egy ilyen nőbe. Legyen bármekkora is a különbség, ha ez a nő meglátja benned a férfit, akire vágyik, ez a mosoly magához fog láncolni. Ezek után késszúrás a bordák közé, mikor látjuk a csillogó szempárt megfakulni, ahogy a mosoly halványodik és a szerelmük megkopik az idő múlásával.

Messze nem katartikus az élmény, nem is annak szánták. Egyszerűen csak azonosulsz a karakterekkel és a szíved megszakad, hogy az ember miken képes át- meg átlendülni, csak hogy élhesse az életét. Nem csoda, hogy az egyik nagy esélyes lett a film, hiszen minden kétséget kizáróan az egyik, ha nem a leginkább szívhez szóló alkotás, mely nem csak a női szemek párásítása okán kacérkodik a romantikus ábrázolással. Ugyan sokak számára riasztó lehet a kétórás játékidő, de ezt felejtse el mindenki. Annyira szuggesztív Redmayne átalakulása, hogy eszünkbe sem jut az órára nézni, a fenekünk sem kezd zsibbadni, csak a szívünk sajog bele egy kicsit, ahogy mind újabb akadályokat kell legyőznie főhősünknek. Aki egy még most is köztünk elő személy, dacolva az orvosi esélylatolgatással, bővítve a kollektív ismeretanyagot és példát mutatva emberi tartásból. Nem véletlen hát az 5 Oscar-jelölés (Legjobb film, férfi és női főszereplő, adaptált forgatókönyv és zene. Értékelés 9/10

0 Tovább

72. Golden Globe-díjátadó - győztesek

Idén már 72. alkalommal adta át a Hollywoodi Külföldi Újságírók (HFPA) szervezete a szerintük legjobb filmeknek járó díjakat. Idén is Amy Poehler és Tina Fey volt a házigazda, a központi téma pedig a Sony-botrány és a Charlie Hebdo-szerkesztőség elleni merénylet.  Mindezek árnyékában az utóbbi évek egyik legkomorabb átadója következett, a csúcsra járatott marketing-gépezetbe ritkán kerül akkora homokszem, mint az elmúlt hetek eseményei. Ha azonban azt nézzük, mennyire a diverzitásra feküdtek rá az idei átadón, akkor még örülhetünk is. Majdnem mindegyik fontosabb nevezett vitt is 1-2 emblematikus kategóriát, bár voltak azért kárvallottak is (True Detective, The Imitation Game). Ha az Oscar előszobájának is tekinthető (alkalmanként), akkor tényleg érdemes megnézni, mik fognak bekerülni majd az arany szobrocskáért folyó harcba. Sokat nem kell már aludni rá, 15-én magyar idő szerint kora délután jelenti be Chris Pine, J.J. Abrams és Alfonso Cuarón a jelölteket.

Érdemes azonban elmélázni a majdani akadémiai díjazottak lehetőségein. Míg most nagyjából mindenki kapott valamit, hisz erre jó a megosztott drámai és musical/vígjáték tematizálás, addig az Akadémiánál már erőnyerés van, semmi más. Linklater viszi a lényeget, az már erősen látszik, a Sráckorba befektetett munka elnyeri méltó jutalmait. Férfi főszereplőnél már érdekesebb lesz, hogy Redmayne-t bedarálja-e Keaton zsigeri és életmű-gyanús alakítása, vagy esetleg a történelmi-társadalmi mondanivalók terén domborító Cumberbatch és Oyelowo is szóhoz jut majd. Hölgyek terén nincs sok vita, Moore viheti az Oscar-szobrot, Felicity Jones-t meg majd a BAFTA megvigasztalja. Animációsoknál szerencsére a szakma díjazta azt, amire az amerikai közönség képtelen volt az Így neveld a sárkányodat 2 kapcsán, már csak abban bízhatunk, hogy az Akadémia nem fogja a náluk sikeresebb A Lego kalandot nyomatni.

Filmes díjazottak:

Legjobb dráma: Boyhood (Sráckor)

Rendező: Richard Linklater – Boyhood (Sráckor)

Forgatókönyv: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo – Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)

Színész (dráma): Eddie Redmayne – The Theory of Everything (A mindenség elmélete)

Színésznő (dráma): Julianne Moore – Still Alice

Legjobb musical vagy komédia: The Grand Budapest Hotel

Színész (musical vagy komédia): Michael Keaton – Birdman

Színésznő (musical vagy komédia): Amy Adams – Big Eyes

Idegen nyelvű film: Leviathan

Animációs film: How to Train Your Dragon 2 (Így neveld a sárkányodat 2)

Férfi mellékszereplő: J.K. Simmons – Whiplash

Női mellékszereplő: Patricia Arquette – Boyhood

Filmzene: Johann Johannsson – The Theory of Everything

Betétdal: “Glory” - Selma


A televíziós díjaknál már van sírásra ok hardcore rajongóknál, hiszen McConaughey 2014-ben árnyékot vetett mindenkire a True Detective-ben, erre sehol nem díjazták. Amint látható, sorozatok terén frissült a paletta, alig van olyan kategória, ahol nem első évados került díjazásra. Kivétel ez alól Kevin Spacey révén a House of Cards és Joanne Froggatt által a Downtown Abbey. Látni is, hogy több régi széria futott ki idén, így a hangsúlyok a megosztó lezárások helyett az üdítő kezdésekre tolódott.

Tévés díjazottak:

Dráma: The Affair

Komédia vagy musical: Transparent

Színész (Dráma): Kevin Spacey (House of Cards)

Színésznő (Dráma): Ruth Wilson (The Affair)

Színész (Komédia vagy musical): Jeffrey Tambor (Transparent)

Színésznő (Komédia vagy musical): Gina Rodriguez (Jane The Virgin)

Férfi mellékszereplő: Matt Bomer (The Normal Heart)

Női mellékszereplőnő: Joanne Froggatt (Downton Abbey)

Minisorozat vagy tévéfilm: Fargo

Színész (Minisorozat vagy tévéfilm): Billy Bob Thornton (Fargo)

Színésznő (Minisorozat vagy tévéfilm): Maggie Gyllenhaal (The Honorable Woman)

0 Tovább

Trailer: The Theory of Everything

Stephen Hawkingnak annyi mindent köszönhetünk, hogy felesleges is ebből a hatalmas elméleti fizikai életműből kiemelni bármit is. Ha ehhez a popkulturális szerepét is hozzávesszük, egy messze földön híres tudósról beszélhetünk, aki nem csak sajátságos, számítógép által közvetített beszéde, de napjaink egyik legszarkasztikusabb humorával bíró kutatóról is szó lenne. Nem csoda, hogy az ő élete is a filmes életrajzok sorába csatlakozik, bár igaz, itt a heroikusabb időszakot, a doktori címért folyó harcot, a betegség elleni, már a testi képességeken is túlmutató erőfeszítésekről és a szerelem erejéről kapunk képet. Eddie Redmayne személyében per pillanat elképzelni sem tudnék jobb fiatal Hawkingot a vásznon. A rendező James Marsh, neki köszönhetjük a zseniális dokumentumfilmet, az Ember a magasbant is. Brit bemutató 2015.01.02., mi meg várunk a sorunkra.

0 Tovább

Prolihisztor

blogavatar

Szelektált válogatás egy harmincas webpolgár gondolataiból, filmes írásaiból. Vélemény-folyam, mely műfajokhoz és témákhoz nem, csak személyhez kötött.

Utolsó kommentek