A Brit Filmakadémia is kihirdette az elmúlt év szerinte legérdemesebb alkotásait. Az este matematikai győztese A nyomorultak négy szobrocskát kapott (női mellékszereplő, látvány, maszk, hang), ami összességében messze nem olyan fajsúlyos. Ahogy arra előzetesen számítottunk, Ben Affleck és az Argo három kategóriában (film, rendező, vágás) is a pódiumra szólíttatott. Mellettük még a Django elszabadul (adaptált szkript, férfi mellékszereplő), a Pi élete (vizuális effektek, operatőr), a Skyfall (brit film, filmzene) és a Szerelem (idegen nyelvű film, női főszereplő) érdemelt ki egynél több díjat.
65. BAFTA díjátadó
Idén is arcunkba kaptuk a Brit Filmakadémia díjátadóját, melynek során nem csak a nagy hollywoodi filmek méretnek be, de mélyebb bepillantást nyerhetünk az albioni filmgyártás legújabb termékeibe.
Az este győztese A némafilmes, a maga 7 díjával, őt követi a Suszter, szabó..., A vaslady, A leleményes Hugo és a Senna 2-2 díjjal. A többi szót se érdemel, elvégre a britek egy francia filmet honoráltak orrba-szájba.
LEGJOBB FILM - A némafilmes
LEGJOBB BRIT FILM - Suszter, szabó, baka, kém
Tény, a legjobb film volt, még ha a nézői szem mást követelt volna...
LEGJOBB BRIT BEMUTATKOZÁS ÍRÓ, RENDEZŐ VAGY PRODUCERI RÉSZRŐL
Tirannoszaurusz - Paddy Considine (rendező), Diarmid Scrimshaw (producer)
Meglepetés, hogy nem Ralph Fiennes vagy az év underdog-projektje, az Idegen arcok vitte a prímet...
LEGJOBB NEM ANGOL NYELVŰ FILM - A bőr, amelyben élek
Almodóvar jött, látott és győzött!
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM - Senna
Duplázni volt képes Senna életrajzi filmje, nem hiába még mindig nagy kedvenc
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM - Rango
Végre, kezdik felfogni az emberek, mit is jelent ez a film!
LEGJOBB RENDEZŐ - Michel Hazanavicius - A némafilmes
Bántóan sokat kezd nyerni...
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV - Michel Hazanavicius - A némafilmes
Agyonnyeretik szegény filmmel a napot...
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV - Suszter, szabó, baka, kém
Ki hitte volna???
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ - Jean Dujardin - The Artist - A némafilmes
Az est agyondíjazottjának újabb kategóriában sikerült diadalmaskodnia.
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ - Meryl Streep - A vaslady
A britek nagyasszonya, Thatcher - így lett Streep is.
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ - Christopher Plummer - Kezdők
Bejött a melegkártya, amit már mondtam...
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ - Octavia Spencer - A segítség
Női fronton tényleg A segítség volt a legerősebb az évben.
Suszter, szabó, baka, kém
Generációk nőttek már fel a Bond-filmek ábrázolta kémvilág bűvöletében: gyors ügyek, gyors nők, még gyorsabb autók, melyekkel az egész világot megismerhettük a másfél-kétórás etapokban. A kisfiúk csak álmodoztak arról, hogy egyszer majd ők is ott ülnek egy Martinival a kezükben, hogy megváltsák a világot az éppen aktuálisan fenyegető ellenségtől!
Akkor most a Bond-mítosz kapott egy szofisztikált pofánverést, mert itt van John le Carré könyvének azonos című filmadaptációja, mely kicsit realistább betekintést enged a hidegháborús kémtevékenységekbe. Az angol kiszámolós mondókát megidéző (mindkét: könyv és film) alkotás belsős rálátást biztosít azokra az évtizedekre, mikor ablaktalan épületekben gyomorideggel küzdve és realitásérzéküket vesztve harcoltak a férfiak egy ideologiai szinten már akkor sem realizálható kérdésben. Jelen alkotás(ok) nem hivatott(ak) eldönteni ezt a kérdést, sokkal inkább metodikus ábrázolása ez a színfalak mögötti arctalan háborúnak.
Smiley (Gary Oldman) azt a megbízást kapja, hogy nyomozza ki, ki az áruló a brit titkosszolgálat operatív főnökei közül. Nem könnyű a világ legjobbjai közé tartozó férfiak titkainak kinyomozása, főleg, ha a tégla hátát a szovjetek fedezik, eddigi legnagyobb sikerüknek elkönyvelve az MI6 dezinformálását. A többszálú és idősíkokat váltogató mű cselekményeit egy terepen dolgozó Prideaux ügynök (Mark Strong) meggyilkolása jelenti, aki épp egy magyar tábornok disszidálását szervezi Budapesten. Az ügynök halála lavinát indít a szervezeten belül, Smiley-t és jó pár régi motorost nyugdíjaztatnak, míg a szervezetet új irányba terelik. Azonban Prideaux halála megannyi belsős problémát felszínre hoz, évtizedes lojalitásokat kérdőjelezve meg.
Nehéz spoilerek nélkül írni a filmről, főleg összetett történetszálai miatt. Álljon itt inkább egy színészlista, mint észérv: Gary Oldman, Mark Strong, John Hurt, Colin Firth, Tom Hardy, Toby Jones, Ciarán Hinds, Benedict Cumberbatch. Aki jártas a brit filmművészetben, az a régi motorosok és a feltörekvő újhullám tagjainak mívves listáját olvashatta éppen. Innen látszik, hogy a ködös Albionban a sztárhalmozás nem megy a történet rovására sőt! Mintha színészvezetés és szakmai alázat terén csak jobbat tett a film hitelességének, hogy megannyi hírneves tehetség szerződött le eme film erejéig a MI6 keretébe.
Kémfilm, nem vitás, de ahogy említettem, köze nincs az eddigi ügynökfilmekhez. Nincs autós üldözés, nincsenek ökölharcok, nincs benne semmi, ami az ügynökök létét a külvilág tudomására hozná. Elfüggönyözött szobákban dohányzó, éjszakákon át dolgozó férfiakat láthatunk, akik még saját kollégáikban sem bízhatnak, lévén köztük is ott az áruló. A film hatalmas erénye az az atmoszféra, ami már az első tárgyalói jelenettől beszippantja a nézőt: paranoid módon mindenkiben meglátjuk a beépített embert, mindenkinél találunk olyan cselekedetet, ami iatt ő lehet a szovjetek bábja a titkosszolgálat tetején csücsülők közül. Ezt a hangulatot Le Carré eredetije mellett Tomas Alfredsonnak is köszönhetjük, aki korábban az Engedj Be! című svéd vámpírfilmmel már méltán tett szert világhírnévre. Kettejük keresztmetszetéből az utóbbi évtized talán legerősebb zsánerfilmjét kapjuk, mely sokak számára élvezhetetlennek tűnik majd, ha nem képesek függetleníteni magukat korábbi ügynökfilmes ismereteiktől. Csendes alázattal birodalmakat szolgáló férfiakat láthatnak, akik családi életüket is háttérbe szorították egy magasabb jó érdekében!
A filmet nem is annak fényében kell vizsgálni, hogy hány Oscarra jelölték (3)! Az sem feltétlen mérvadó, hogy mire taksálták a Brit Filmakadémai tagjai (11 jelölés). Ezt a filmet szigorúan korhű hozzáállással tekintse meg minden érdeklődő, mert amint jelenkori elvárásokat és elképzeléseket társítunk hozzá, csalódással távozunk majd a moziból. A film azt a kort idézi, mikor még az egyetemisták lepték el a vetítőtermeket, megtöltötték dohányfüsttel a termeket és a szabadságról, filozófiáról, elvekről vitatkoztak. Nem volt internet, a titkos dokumentumokat trükkös csempészmódszerekkel juttatták ki az irattárakból, nem volt mágneskártya, még az aláírás igazolta ottlétedet...
Utolsó kommentek